הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
יש לנו אב זקן

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
עידן
מנהל פורום
מנהל פורום




הצטרף בתאריך: Jan 06, 2004
הודעות: 1436
0.27 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 02/09/2006 ב-23:22:24    כותרת הודעה: יש לנו אב זקן תגובה עם ציטוט

במקור- המילה יש כתובה בסגול תחת השי"ן.
בסידור של האשמורות של הרב יוסף צוברי זצ"ל במזמור "אם אפס רובע הקן"
המילה יש מנוקדת בציריה תחת היו"ד.
השאלה היא מדוע ישנו הבדל בין המקור לבין ההעתקה?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-00:48:34    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מסתבר להניח שזו טעות גרידא, עקב ההרגל לכתוב את המלה 'יש' בצירי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
עידן
מנהל פורום
מנהל פורום




הצטרף בתאריך: Jan 06, 2004
הודעות: 1436
0.27 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-09:03:39    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פסח כתב/ה:
מסתבר להניח שזו טעות גרידא, עקב ההרגל לכתוב את המלה 'יש' בצירי.

זו לא טעות. בהערות בתחתית הדף כתוב במפורש שהמנהג לקרוא את היו"ד בציריה אע"פ שהוא נכתב במקור בסגול. רק שלא רשומה הסיבה לכך.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
דתי_ברשת
מנהל האתר
מנהל האתר




הצטרף בתאריך: 16/11/2003
הודעות: 15405
0.87 הודעות ליום
מיקום: המבורג, גרמניה
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-09:07:29    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

תזהרו מלהסיק מסקנות דקדוקיות מטקסט מזמורי הסליחות. להווי ידוע כי מזמורי הסליחות מלאים בשגיאות תחביריות, עד כדי כך שהאבן עזרא התנגד לאמירתם עקב כך. עם זאת, המהר"ל מפראג פסק כי "אמרתי שלא להשגיח על דבריו כלל".

כדאי לקרוא על כך בויקיפדיה.

_________________
"יש בעולם שלושה סוגים של אנשים: כאלה שיודעים לספור וכאלה שלא"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל בקר באתר הבית של המשתמש MSN Messenger
עידן
מנהל פורום
מנהל פורום




הצטרף בתאריך: Jan 06, 2004
הודעות: 1436
0.27 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-13:06:36    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

דתי_ברשת כתב/ה:
תזהרו מלהסיק מסקנות דקדוקיות מטקסט מזמורי הסליחות. להווי ידוע כי מזמורי הסליחות מלאים בשגיאות תחביריות, עד כדי כך שהאבן עזרא התנגד לאמירתם עקב כך. עם זאת, המהר"ל מפראג פסק כי "אמרתי שלא להשגיח על דבריו כלל".

כדאי לקרוא על כך בויקיפדיה.

הענין הוא שכאן לא מדובר בטעות תחבירית או שגיאת כתיב כלשהי. כתוב במפורש שיש הבדל בין המקור בבראשית לבין ההעתקה במזמורי האשמורות ולכן שאלתי לסיבת השינוי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-13:19:36    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

זו לא טעות. בהערות בתחתית הדף כתוב במפורש שהמנהג לקרוא את היו"ד בציריה אע"פ שהוא נכתב במקור בסגול. רק שלא רשומה הסיבה לכך.[/quote]
מעניין, אם כתוב בכוונה, אזי לא אמרתי כלום. רק שאיני מבין פה משהו, לפי הידוע לי אין הבדל הגייה בין קמץ לסגול אלא בפי האשכנזים. הסליחות שאתה מצטט אינם אשכנזיות, ולפיכך איני מבין מה פירוש 'לקרוא את היוד בציריה'? האם הכוונה היא לקרוא את המילה מוטעמת ולא להצמיד אותה לזו שאחריה?
עוד שאלה, נראה שאתה כותב בכוונה 'ציריה' ולא 'צירי' כמקובל. יש לך טעם בזה?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-17:03:30    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

חילוף סגול וצירי קיים במקומות נוספים. אחד התיבות המענינות היא 'את'.
כאשר התיבה מוקפת האלף סגולה, ובאין מקף, צרויה.
ככה בתנ"ך, אבל בפיוט קשה לקבוע איזה תיבה אמורה להיות מוקפת. הרי בתנ"ך הדבר תלוי במערכת הטעמים, והיא תלויה באורך התיבות, מספר ההברות, בהקשר וכד'.

ובכל זאת גם בתנ"ך יש יוצאים מן הכלל:
לקראת ר"ה ראוי להזכיר 'את גאון יעקב אשר אהב סלה'
את אינה מוקפת, אבל האלף סגולה.
התיבה הזאת, אומרים גדולים ממני, כי 'את נמלטה מן המקף'.
וראה ב'דקדוקי הטעמים' של בער, סעיף 42. וגם דה"ט של דותן, שער ז.
במקומות אחדים, הדבר עורר מחלוקת: 'כל עצמותי תאמרנה', 'כל אחי רש'.
יען כי אין מקף, והכף קמוצה, ולא חלומה כדין 'כל' שאינה מוקפת, מסורת בידי ספרדים לקרא בקמץ גדול!
מובן, כי אין לכך יסוד דקדוקי, ויש לשאול ולפקפק לענ"ד אחר אותה מסורת. כי הרי סביר להניח כי מבנה הטעמים שם הוא ש'המליטה' את התיבה מן המקף. ורק חסר לנו הכלל המתאים שקבע למסרנים שאין שם מקף. אמת, מה שאמרתי אינו 'מדעי', ואינו תואם את המסורת, אבל יש עוד מקומות רבים כל כך שנמלטו מן המקף שאין ברירה לענ"ד.
ועוד, יש ידעת כי קיימים צירופי טעמים שגורמים להעדר המקף שאכן ידוע לנו הכלל הקובע.
למשל: בעולה ויורד: 'להררי עז', 'למחול לי'.
ועוד, צירוף הטעמים של 'כל עצמותי' זהה לצירוף 'הללו יה' (תהלים קו ועוד), ויש מקומות שכתר אר"ץ מצרף את שתי התיבות האלה לאחת. ובכתר לנינגרד יש מקומות שהנקדן מחק מקף שהיה ב'הללו יה'.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
giladhar
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-17:45:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לגבי 'כל עצמותי תאמרנה' והקריאה בקמץ גדול, עד כמה שאני זוכר יש במקום הערת מסורה שזו בדיוק משמעותה
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
עידן
מנהל פורום
מנהל פורום




הצטרף בתאריך: Jan 06, 2004
הודעות: 1436
0.27 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-20:01:12    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פסח כתב/ה:

מעניין, אם כתוב בכוונה, אזי לא אמרתי כלום. רק שאיני מבין פה משהו, לפי הידוע לי אין הבדל הגייה בין קמץ לסגול אלא בפי האשכנזים. הסליחות שאתה מצטט אינם אשכנזיות, ולפיכך איני מבין מה פירוש 'לקרוא את היוד בציריה'? האם הכוונה היא לקרוא את המילה מוטעמת ולא להצמיד אותה לזו שאחריה?
עוד שאלה, נראה שאתה כותב בכוונה 'ציריה' ולא 'צירי' כמקובל. יש לך טעם בזה?


הסליחות שציטטתי הן תימניות. ואצל התימנים יש הבדל בין הצירי (לא זכיתי לבוא בסודם של חכמים ולכן לא כתבתי ציריה בכוונה, חשבתי שכך כותבים זאת) לבין הסגול.
כשאת הסגול קוראים כמו פתח ואת הצירי קוראים באפן הרגיל.

נ.ב
מלבד האשכנזים, גם אצל התימנים ישנו הבדל בין הקמץ לבין הסגול. כשאצל התימנים כל קמץ (גם קמץ קטן) נקרא כמו חולם ואילו את הסגול כפי שכבר כתבתי קוראים כמו פתח.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-20:31:38    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

עידן, צדקת. איך שכחתי שאצל התימנים הסגול הוא כמו פתח, גולם שכמוני.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
עידן
מנהל פורום
מנהל פורום




הצטרף בתאריך: Jan 06, 2004
הודעות: 1436
0.27 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/09/2006 ב-21:24:14    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פסח כתב/ה:
עידן, צדקת. איך שכחתי שאצל התימנים הסגול הוא כמו פתח, גולם שכמוני.

תיזהר לפעם הבאה,, שלא נתעצבן יתר על המידה ותזכה למנה גדושה של סחוג (עם דגש חזק מאד, אבל לא באותיות אלא הפעם הדגש הוא על החריף)... 69.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.191 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::