הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
לפרשת נצבים-וילך

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/09/2006 ב-22:07:57    כותרת הודעה: לפרשת נצבים-וילך תגובה עם ציטוט

והותירך ה' א-להיך בכל מעשה ידֶך בפרי בטנך ובפרי בבהמתך ובפרי אדמתְך....

בקטע זה התיבה 'ידך' מנוקדת בצורת ההפסק - 'י' סגולה.
אבל התיבה 'אדמתך' מנוקדת צורת ההקשר - שוא ב'ת' .

למרות ש'ידך' מוטעמת ברביע ו'אדמתך' בטרחא (טפחא)!
(ולמי שטרם הבין, ההפסק של 'אדמתך' גדול מן ההפסק של 'ידך', ולכן אם יש סגול ב'ד' של 'ידך' היינו מצפים לסגול גם ב'ת' של 'אדמתך' מדין קל וחומר.)

המפתח לתופעה משונה זאת נמצא בהבנת התיבה 'ידך'.

הביטוי 'מעשה ידך' מופיע בעיקר בספר דברים, והוא קיים לצד ביטוי דומה להפליא : 'מעשה ידיך'. ויש גם בתהלים 'מעשי ידיך'.
כלומר, זה יחיד וזה רבים. מעשים רבים ('מעשי') ומעשה יחיד ('מעשה'), וכמובן יד אחת ('ידך') ושתי ידים ('ידיך').
החילוף ביניהם והשימוש ביחיד או רבים אינו מובן מאליו כלל וכלל.
ונראה כי צורת ההפסק רומז על מעין 'קרי וכתיב' כלומר, פה היה ראוי להיות לשון רבים, אבל נכתב יחיד.
ואכן אין בתנ"ך 'מעשה ידי' ('ד' חרוקה), 'מעשה ידו', מעשה יד (סמיכות),'מעשה ידם', 'מעשה ידכם' - לשון יחיד. כי תמיד המעשים שייכים לשתי הידים, ואם יש בכלל מה לעורר עליו תמיהה, צריך לשאול על השימוש (המועט) ב'ידְך' (שוא ב'ד').
(ראה דברים ב ז, ישעיה סד ז, וכן מצאנו גם 'משלח ידְך')

לעיון נוסף, ראה את הספר 'צורות הקשר וצורות הפסק בעברית שבמקרא' של ישראל בן-דוד, עמוד 67.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/09/2006 ב-23:04:46    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

היכן אפשר להשיג את הספר הזה?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
חץ
צדיק יסוד עולם
צדיק יסוד עולם




הצטרף בתאריך: Oct 17, 2005
הודעות: 12295
2.57 הודעות ליום
מיקום: א
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-11:10:10    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

תגובה:
במדבר פרק כ
פסוק יא: וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ--פַּעֲמָיִם -
כאן כתוב בפירוש שהרים יד אחת.
שמות י"ז
י וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כַּאֲשֶׁר אָמַר-לוֹ מֹשֶׁה--לְהִלָּחֵם, בַּעֲמָלֵק; וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר, עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה. יא וְהָיָה, כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ--וְגָבַר יִשְׂרָאֵל; וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ, וְגָבַר עֲמָלֵק.
יב וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים, וַיִּקְחוּ-אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ; וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו, מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד, וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה, עַד-בֹּא הַשָּׁמֶשׁ.
ובענין זה במשנה מסכת ראש השנה מובא כך:ג,ו ח "והיה, כאשר ירים משה ידו--וגבר ישראל . . ." (שמות יז,יא), וכי ידיו של משה עושות מלחמה או ידיו שוברות מלחמה וגו'
והנה כאן מובא עפ"י הכתוב בשמות י"ז ידיים כלומר לשון רבים וע"ש.

מכאן אנו למדים שיש לשון יד ביחיד -כפי שנאמר וירם משה את ידו ויש לשון רבים.

תודה .
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
דתי_ברשת
מנהל האתר
מנהל האתר




הצטרף בתאריך: 16/11/2003
הודעות: 15405
0.86 הודעות ליום
מיקום: המבורג, גרמניה
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-13:22:18    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

תודה אליהוא. אני חושב שאני אצטרך לקרוא את ההסבר (רצוי בשקט ולא בעבודה) עוד איזה 3-4 פעמים עד שיפול לי האסימון.
_________________
"יש בעולם שלושה סוגים של אנשים: כאלה שיודעים לספור וכאלה שלא"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל בקר באתר הבית של המשתמש MSN Messenger
giladhar
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-15:13:47    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ציטוט:

ואכן אין בתנ"ך 'מעשה ידי' ('ד' חרוקה), 'מעשה ידו', מעשה יד (סמיכות),'מעשה ידם', 'מעשה ידכם' - לשון יחיד. כי תמיד המעשים שייכים לשתי הידים, ואם יש בכלל מה לעורר עליו תמיהה, צריך לשאול על השימוש (המועט) ב'ידְך' (שוא ב'ד').


מה לגבי שני המקומות הבאים בהם " מעשה ידך" מופיע עם שוא בד', ששם הפעולה מתייחסת ליד אחת?

"למען יברכך ה' אלהיך בכל מעשה ידך אשר תעשה" (דברים יד,כט)

"אנחנו החומר ואתה יצרנו ומעשה ידך כלנו" (ישעיה סד, ז)
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-15:32:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הספר יצא במאגנס - מומלץ, אבל קשה למדי.

גלעד: הזכרתי אחד מקורותיך ועוד אחד אחר בסוף דבריי.

ממטרה: זה דרש יפה אבל אין בו כדי לפתור את הבעיה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
חץ
צדיק יסוד עולם
צדיק יסוד עולם




הצטרף בתאריך: Oct 17, 2005
הודעות: 12295
2.57 הודעות ליום
מיקום: א
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-16:11:25    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהוא:
ציטוט:

ממטרה: זה דרש יפה אבל אין בו כדי לפתור את הבעיה.

זה אינו דרש אלא הבהרה לענ"ד שאין מאפיין מובהק (במיוחד המובאה השני'ה שלי ) בהקשר של המלה "יד" כשבאותו מקום מופיע גם לשון יחיד גם לשון ורבים. אולי בדומה למלים שיש להן מובן גם לשון זכר וגם לשון נקבה (שמש , רוח וכיו"ב)

אגב בתורה בהרבה מקומות אין הבדל בצורת הבטוי בין יחיד לרבים. (מחוטב עצך ועד שואב מימיך / כי תצא למלחמה / כי תבוא / ויחן שם ישראל נגד ההר וכ'.)
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/09/2006 ב-20:58:00    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

צר לי. אינני מסכים.

אצל מרע"ה הידים מתחלקות:
תחלה מדובר ביד אחת, אבל אהרן וחור הרימו אחר כן את שתי ידיו.

אין זה דומה לשימוש בזכר ונקבה במקרא, אף כי אין לי הסבר לאותו ענין.

ולענין 'כי תצא' ודומים לו, אמת כי נראה שיחיד ורבים משמשים בערבוביה, אבל ניתן למצא סדר, ואין לי זמן לפרט כעת.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 11/09/2006 ב-00:40:36    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ממטרה כתב/ה:
אליהוא:
ציטוט:

ממטרה: זה דרש יפה אבל אין בו כדי לפתור את הבעיה.

זה אינו דרש אלא הבהרה לענ"ד שאין מאפיין מובהק (במיוחד המובאה השני'ה שלי ) בהקשר של המלה "יד" כשבאותו מקום מופיע גם לשון יחיד גם לשון ורבים. אולי בדומה למלים שיש להן מובן גם לשון זכר וגם לשון נקבה (שמש , רוח וכיו"ב)

אגב בתורה בהרבה מקומות אין הבדל בצורת הבטוי בין יחיד לרבים. (מחוטב עצך ועד שואב מימיך / כי תצא למלחמה / כי תבוא / ויחן שם ישראל נגד ההר וכ'.)

אני מסכים 100% עם ממטרה, לא נראה לי הפירוש שבתחילה הרים משה את ידו האחת ואחר כך אהרן וחור הוסיפו עוד יד.
מוכח מזה לכאורה ש'ידו' יכול להיות כינוי על המכלול של ידיו, מה שמכונה 'שם עצם קיבוצי' כמו דגה שפירושו 'מכלול הדגים'. אמנם שם זו צורה אחרת, אבל כנראה שהמלה יד יכולה לבוא גם בתור שם עצם קיבוצי. דוגמת 'ויקח את כל ארצו מידו עד ארנון' ששם 'ידו' באה בהוראת 'ברשותו' ואין הכוונה ליד אחת בדווקא.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.085 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::