הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
על מתגים ושוואים מרחפים
עבור לעמוד 1, 2, 3  הבא
 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 15/10/2006 ב-19:08:38    כותרת הודעה: על מתגים ושוואים מרחפים תגובה עם ציטוט

מילה המתחילה ב - וו החיבור המנוקדת שורוק,
ואחריה שווא, השווא אמור להיות נח,
כיוון שלא נכנס באחד מחמשת (או ארבעת) כללי השווא הנע.

דוגמא: "ובנה ירושלים..." ב' מנוקדת בשווא נח.

אולם, לפעמים אחרי וו החיבור מופיע מתג.

מה המשמעות של המתג מבחינת השווא?
האם זה אומר שהשווא דווקא נע ולא נח?

דוגמא:
קהלת פרק ט פסוק ז: לך אכל בשמחה לחמך, ושתה בלב..."

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 16/10/2006 ב-20:29:33    כותרת הודעה: Re: על מתגים ושוואים מרחפים תגובה עם ציטוט

שוס-דוס כתב/ה:
מילה המתחילה ב - וו החיבור המנוקדת שורוק,
ואחריה שווא, השווא אמור להיות נח,
כיוון שלא נכנס באחד מחמשת (או ארבעת) כללי השווא הנע.

דוגמא: "ובנה ירושלים..." ב' מנוקדת בשווא נח.

אולם, לפעמים אחרי וו החיבור מופיע מתג.

מה המשמעות של המתג מבחינת השווא?
האם זה אומר שהשווא דווקא נע ולא נח?

דוגמא:
קהלת פרק ט פסוק ז: לך אכל בשמחה לחמך, ושתה בלב..."

הענין אינו מוכרע. יש הסוברים שבמקרה כזה השוא הוא נע. [בקריאת שמע - אחד ה'ובשכבך' הוא עם ו"ו מתוגה.
תיקון קוראים סימנים נוקט שהשוא הוא נח. וכך גם אמר לי מפורשות ר' שריה דבליצקי שהוא ידען כבד בענינים אלו.
בכתר ארם צובה רואים - כרגיל - ראיות לשני הצדדים. את המלה 'ושֲמע' (מלכים ב יט יז) הוא כותב במתג תחת הו"ו וחטף תחת השי"ן. וכידוע - חטפים באותיות שאינן גרוניות באות ב'כתר' להדגיש שיש כאן שוא נע.
מאותה סיבה כנראה ניקד כהן בתוכנת הכתר שלו את 'קום בלק ושמע' (במדבר כג יח) ואת 'קרב אתה ושמע' (דברים ה כד) באותה צורה. ושמא היו לו מקורות אחרים.
ערכתי חיפוש בתוכנת 'הכתר' והיא נתנה לי 25 מופעים של חטף אחרי ו"ו מתוגה. ו183 מופעים של שוא רגיל אחרי ו' מתוגה, כלומר שוא נח. כך שאם ניטה אחרי הרבים - יש להניח שוא כזה.
אגב, בפסוק דקהלת שציטטת - מסמן הכתר חטף פתח.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 16/10/2006 ב-22:22:52    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לר' פייסח 37.gif , לצערנו בן אשר לא נשתמר בקהלת.
יש לפעמים געיא-מתג אחרי ו' החיבור גם בפרשת בראשית: וּזֲהב. ברור שכל מקום שאין געיא השוא נח וכן בפרשת וזאת הברכה וללוי.
ובשכבך הו' בגעיא כבדה שלדעת ברויאר היא געית השוא הנח.
ולכן הוא בשוא נח!
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 16/10/2006 ב-22:44:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני מבין שהתפרצתי לדלת פתוחה 37.gif
_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
יניב_אלמוק
חזן
חזן




הצטרף בתאריך: Oct 03, 2006
הודעות: 186
0.04 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 16/10/2006 ב-23:30:04    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כדיי להזכיר שמי שקורא חטף פתח כמו תנועת A עדיף שיקרא שוא נע במקרים שכאלה (ושמע, וזהב...).
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-10:50:03    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לאדמו"ר [אגב צריך למנות את [size=]פסח [/size]לראש ישיבה 69.gif ולא לחזן הכנסת],
וגם לכולם הרבו בהתפרצויות האלה onfire.gif . וכל אחד יחלק את ידיעותיו עם כל השאר.
ללא ספק הכל יעידו שהתעשרו בידיעותיהם icon_exclaim.gif בהצטרפותם לקבוצה שלנו.
מותר בהזדמנות זו להודות למנהלים 54.gif ולאליהוא 61.gif .
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-10:56:27    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

האם המתגים משפיעים על אופן ההגיה בנושאים נוספים?
_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-18:06:33    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ואם אוכל לתרום לנושא, אנא הביטו בתשובה שכתבתי לשאלה:
http://www.saad.org.il/elihu/questions.html#sheva
כן, אפשר ומותר לחלוק על דבריי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-21:21:37    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כתבת שם:
ציטוט:

אותו מקרה כמו "היאר" נמצא גם ב"הלוים" או "המבורך" האם במקרה זה עדיין נהגה את השווא כנע - כראוי (ה-יאר), לכאורה, או נהפוך אותו
לנח (הי-אור)?


אז לא הבנתי. איך צריך לקרא ב-המבורך והלווים?

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-22:44:48    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לעניות דעתי המבורך מ' בשוא נע
הלויים ללא שום ספק onfire.gif ל' בשוא נח. וזה אפילו לפי תנ"ך קורן שבטעות 57.gif 4.gif מוסיף געיא-מתג בה' nervous.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 17/10/2006 ב-22:57:42    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא שמתי לב ליאור. גם הוא וגם ויהי וידבר עם או בלי געיא הם בשוא נח icon_exclaim.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-09:19:43    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הבנתי. מה שאני לא מבין זה למה אתם מתכוונים כשאתם כותבים געיא 4.gif ?
_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
המדקדק
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Oct 18, 2006
הודעות: 56
0.01 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-09:55:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

רבותי המלומדים, כמה הערות:

ראשית, לבן-אשר יש כלל לשוא נע, המכונה בפי המדקדקים, שוא לכודה. זהו מקרה שבו השוא לכודה בין שתי הטעמות. שתי הדוגמאות שהובאו לעיל - הן ע"י החזן הנכד ר' פסח (ושמע) והן ע"י הגבאי המהולל ר' אליהו (וזהב), עונות על הכלל ולכן הן שוא נע. כך לשיטת בן אשר.
אגב, יש כלל של מנחת שי, המכונה 'ואני לתומי אלך', שבו הוא מעיר שהוא קורא את רוב השואים הנ"ל כשוא נעה ולא בחטף, להוציא מספר מקרים (ארבעה מקרים, אם זכור לי נכון) המפורטים בדבריו (וזהב הינו אחד מהם, כמדומני).

שנית, להטעמה ב-וו, כשלעצמה, אין משמעות לענין השוא שלאחריה, אא"כ היא גורמת לשוא להיות לכודה, כמוזכר לעיל.

ע"פ כללים אלו יש לקרוא המבורך בשוא נחה. אגב, אם תשימו לב, אלו הקוראים את המבורך בשוא נעה שמים גם דגש במ"ם שהוא הגורם להנעת השוא. ענין הדגש באותיות המנוקדות בשוא לאחר ה' הידיעה הוא נושא לעצמו, רק נזכיר שכאשר מ' המנוקדת בשוא מגיעה לאחר ה' הידיעה יש מקרים שבהם היא מקבלת דגש - ראה זאת תהיה תורת המצרע ביום טהרתו (ויקרא יד,ב), ויש מקרים שלא - ראה הם המדברים אל פרעה מלך מצרים (שמות ו,כז). יש כלל ברור בנושא, אבל זה לא המקום לפרטו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
יניב_אלמוק
חזן
חזן




הצטרף בתאריך: Oct 03, 2006
הודעות: 186
0.04 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-10:51:30    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הייתי שמח אם המדקדק דווקא יסכים לפרט את הכלל של דגש אחר ה כי זה מאוד מעניין.
לי יש קבלה לגבי שוא כלוא אך לא מצאתי שום מקור עיוני לך. אשמח אם תאמר מה המקורות לכך שזו דעתו של בן אשר. קיימת לדוגמא המילה "המסכן" (תרומה עץ לא ירקב..) שבה המם מופיעה ללא דגש ובחטף בכתר א"צ ( למדתי זאת ממכתב ששלח לי אליהו).דוגמא זו דוקא אולי סותרת את הכלל.

ודבר אחרון - אתה דוקא נראה כמבין עניין בתחום.אתה יכול לגלות את שמך.זה לא יזיק רק יהיה יותר נעים לדבר עם אדם בשמו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
המדקדק
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Oct 18, 2006
הודעות: 56
0.01 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:24:59    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

שאלת הבהרה: היכן אמור להיות החטף לפי כתר א"צ? במם???
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:33:18    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

למדקדק ברוך בואך הייתי ממנה אותך ישירות לאדמו"ר
בענין ה' הידיעה לפני מ' שואית. זה בדרך כלל רק לפני מפַעל או מפוֹעל (בינוני פיעל או בינוני פוּעל) ולפעמים בעוד מקומות. המצורע מ' דגושה אבל המצורעים לא.
מתג הוא מילה אחרת לגעיא. ברויאר משתמש דווקא בגעיא.
ראיתי באיזה סדר טעמים :מֶתֶק ׁ(או אולי מסֶק) ולקח לי חצי דקה להבין שהוא מתכוון למתג-געיא
זו מילה ארמית שאינני יודע את פירושה. אולי נעזר בשרותי פסח והמדקדק.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:43:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

למדקדק.
אם תקח תנ"ך ברויאר ותראה את הרשימות בסוף התנ"ך של מה ששינה מכ"י, או כתר בר-אילן תמצא במילה המלמד (פעמים בתהלים) שהמ' בחטף פתח. וכן המנשי ועוד.
לעומת זאת למנצח אין מתג (געיא) בל' והשוא הוא נח!!
אני יודע שבקורן יש מתג אבל קורן לגבי כתר אינו משנה!
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
המדקדק
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Oct 18, 2006
הודעות: 56
0.01 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:48:41    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לענין שוא לכודה, או שוא כלוא - כפי שאתה קורא לו.

זה מובא שחור דהוי על גבי לבן בספרו של בן-אשר - דקדוקי הטעמים. אין לי אותו לידי כרגע (אני בעבודה...) כך שאני לא יכול לצטט מדבריו. בכל אופן, הכלל מובא בשמו גם בספרים אחרים (האחד שעולה בדעתי כרגע הוא ספרו של הרב בנציון הכהן - שפת אמת, הגם שהוא עצמו דוגל בשיטה של ר' אליהו בחור וכופר בענין השוא הלכודה...)


בענין אות הנקודה בשוא לאחר ה' הידיעה. זה באמת כלל ארוך ומורכב מפרטים - אתייחס רק לשני חלקים ממנו:

א. יש תנאי המבוסס על האות - אותיות מסוימות תמיד מקבלות שוא לאחר ה' הידיעה גם אם הן נקודות בשוא, אחרות לעולם לא יקבלו דגש ויש כאלו (כמו המם) שלעיתים מקבלות ולעיתים לא.

ב. מם נקודה בשוא לאחר ה' הידיעה. הכלל הפשוט ביותר שאני מכיר, מבוסס על מכלול לרד"ק וכמדומני שראיתי פעם גם אזכור שמשתמע ממנו אותו הדבר ב'דייקות' לרשב"ם וב'מאזנים' לראב"ע הוא - שכאשר יש מעמיד ב-ה' המם איננה דגושה ואילו כאשר אין מעמיד - המם דגושה. אף פעם לא התעמקתי בענין זה יתר על המידה, אבל אם תמצא דוגמאות סותרות, אשמח להכנס לעובי הקורה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:51:16    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

האמת, נהיה לי סמתוחה אחת שלמה...
_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
המדקדק
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Oct 18, 2006
הודעות: 56
0.01 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2006 ב-11:53:02    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לאליהו, חן-חן על ההסמכה לאדמו"רות...

בענין המלמד - קטנתי. אני לא מכיר גירסא כזאת, אבל אשמח לבדוק.

האם בכתר מובא המם בחטף?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עבור לעמוד 1, 2, 3  הבא
עמוד 1 מתוך 3

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.139 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::