הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
ויולד בנים ובנות

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 21/10/2006 ב-20:46:52    כותרת הודעה: ויולד בנים ובנות תגובה עם ציטוט

מישהו שאל אותי שאלה מעניינת.
בכל 'ויולד בנים ובנות' שבפרשה - מוטעמת מילת 'בנים' בטפחא, כך שההפסק התחבירי של המשפט הוא 'ויולד בנים - ובנות'. לכאורה היינו מצפים שההטעמה תהיה כך: 'ויולד - בנים ובנות' (כלומר, טיפחא במלת 'ויולד') מדוע ההטעמה כך.
אותו הדבר בפרשת משפטים 'וילדה לו בנים - או בנות'. במקום 'וילדה לו - בנים או בנות'.
אני רציתי לומר שכמו תמיד בתורה, עיקר היחס הולך לפי הבנים, והבנות לא נחשבות. כפי שאנו רואים שדינה בת יעקב לא נכללה בשנים עשר השבטים ועוד כהנה רבות [וסליחה מהתרבות המערבית שלא אוהבת לשמוע כאלו דברים, מה לעשות? התורה היא כנראה שוביניסטית].
אבל אותו אחד חזר וטען שהני מילי בבן שהתורה מייחסת לו חשיבות, כגון בפרשתנו שכל אחד הוליד בן המוזכר בשמו, הבן הזה המשיך את השושלת, והאחרים מוזכרים בלי שמותיהם: בנים או בנות. וכנ"ל בפרשת משפטים שם התורה רוצה לומר שבני השפחה שייכים לאדון ולא יוצאים בצאת אביהם העברי. וכיון שכך, טוען הוא, אין סיבה שהתורה תבדיל את הבנים מהבנות.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
המדקדק
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Oct 18, 2006
הודעות: 56
0.01 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 21/10/2006 ב-22:53:59    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ניסיתי לחפש מישהו שמדבר על זה - ולא מצאתי. אבל..הערת הכוונה:
נראה לי שזה קשור לענין ההולדה. שהרי בפרשת כי תבוא (דברים כח, לב) נאמר בניך ובנתיך נתנים לעם אחר, ובמילים בניך ובנתיך יש אזלא גירש (אתה בודאי תקרא לזה - קדמא ואזלא) שמחברים בין המילים. משמע - בבנים ובנות קיימים אין הפרדה בין הבנים לבנות, אבל בהולדה - יש.

ויתכן שרמז הכתוב למחלוקת ב"ש ובית הלל - ב"ש אומרים שני בנים ובית הלל אומרים בן ובת. יתכן שרמז הכתוב שבהולדת שני בנים יצא ידי חובת פרו ורבו. אגב, גם המדרש מתייחס להולדת שני בנים כפרו ורבו ומביא ראיה ממשה רבינו שאע"פ שהוליד שני בנים פרש מאשתו. ועל אף שאין קיום לעולם ללא בנות, הרי כבודו של האדם בבנים, ולכן מוזכרים הבנים בהדגשה.

סברות בעלמא.... 25.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.071 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::