הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
לפ' נח: פיסוק מודרני מול הטעמים

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 24/10/2006 ב-17:40:51    כותרת הודעה: לפ' נח: פיסוק מודרני מול הטעמים תגובה עם ציטוט

אמנם טעמי המקרא משוכללים הרבה יותר מן הפסיוק המודרני, כי הטעמים מאפשרים חלוקת משנה של כל שלוש מלים בטעמי אמ"ת ואף בטעמי א"ך ספרים בד"כ מחולקות המילים בדרגה במרבית.
אבל לפעמים קורה שאין כל כוונה לחלק לפי דרגה את הפסוק, אבלאין ברירה!
כי אין לטעמים אפשרות לחלק באופן שווה את חלקי הפסוק.

דוגמה נאה מצאתי בפרשתנו:

זרע וקציר, וקר וחם, וקיץ וחרף, ויום ולילה - לא ישבתו.
כן הוא בפיסוק המודרני, כי ההפסקות בין כל זוג שוות-ערך.
אבל אי אפשר בטעמי המקרא לעשות כן. לכן, מחוסר ברירה, יש שם טעמים עולים בהדרגה:
תלשא, גרש, תביר, טרחא וסלוק.

מצאתי עוד שלושה מקומות בתורה שנקט בעל הטעמים אותה שיטה:
1. והשיב את הגזלה אשר גזל, או את העשק אשר עשק, או את הפקדון אשר הפקד אתו, או את האבדה אשר מצא, או מכל אשר ישבע עליו לשקר - ושלם אתו בראשו. .
והטעמים העולים בדרגה: רביע, זקף, אתנח, סלוק. והאחרון מתחבר עם ההמשך, כאשר 'רק' סגול מפסיק ביניהם.

2. את פאת קדמה אלפים באמה, ואת פאת נגב אלפים באמה, ואת פאת ים אלפים באמה, ואת פאת צפון אלפים באמה - והעיר בתוך.
והטעמים: פזר גדול, גרש, רביע, טרחא, אתנח.

3. במדבר, בערבה, מול סוף, בין פארן ובין תפל, ולבן וחצרות, ודי זהב.
והטעמים: פזר, תרסא, גרש, תביר, טרחא, סלוק.
במקרה זה יש שתי בעיות: א' תרסא הוא טעם מחבר,. אפשר להשיב כי הוא מחליף את התלשא לעתים במערכת של פזר-גרש.
ב' את 'לבן וחצרות' היה צריך להפריד. אולי המסרנים רצו דוקא לצרפם כאילו הם אותו מקום.

אתם מוזמנים לחפש עוד רשימות כאלה בתורה שמציגות טעמים עולים בהדרגה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 24/10/2006 ב-21:27:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ברויאר בספרו על הטעמים מביא את הפסוק וכפתור תחת שני הקנים לדוגמה כזו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 26/10/2006 ב-10:38:54    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

עוד היבט לשוני בפרשת נח:

בגמרא חלוקים (מצוטט ברש"י) האם נח היה צדיק אורגינל,
או צדיק ביחס לדורו, אך אם היה בדורו של אברהם, לא היה נחשב צדיק.

ובפסוק (פיסקתי לפי הטעמים):

אלה תולדות נח. נח, איש צדיק, תמים היה בדורותיו.

טעם מפסיק במילה צדיק. כאומר: תמימותו של נח היא דווקא בדורותיו,
אך צידקותו אורגינלית.

מוזר שהמחלוקת בגמרא היא על צידקותו של נח ולא כפי שמורים הטעמים...

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 26/10/2006 ב-11:26:56    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

נדמה לי שזה לא בדיוק כך
יש כח מפסיק יחסי.
לפי שיטת החצייה המקובלת על ברויאר. בדורותיו מחלק חצי פסוק.
עתה חצי זה מתחלק חלוקה משנית. המחלק הגדול הוא נח המוטעם בזקף.
אחריו המחלק הבא הוא תמים היה.
לפני תמים היה יש חלוקה יותר קטנה פנימית במילה צדיק, אבל זוהי "עצירת ביניים".
אם הסתבכנו 4.gif נפרש בקיצור:
המילה בדורותיו "שולטת" על כל מה שלפניה. גם אם יש חלוקה פנימית אין היא משאירה את לדורותיו "בחוץ".
גם צדיק וגם תמים היו לדורותיו. icon_exclaim.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.180 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::