הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
דקדוקי מילים בפרשת וישלח מתוך "היבטים לשוניים בפרשת השב

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 06/12/2006 ב-23:49:26    כותרת הודעה: דקדוקי מילים בפרשת וישלח מתוך "היבטים לשוניים בפרשת השב תגובה עם ציטוט

דקדוקי מילים וחלקם בעלי שינויי משמעות בפרשת וישלח ובהפטרה. אני נעזר בספר אם למקרא של ר' ניסן שרוני נר"ו.
מילים שו"ו ההיפוך לעתיד הפכה אותן למלרע
וְשַׂמְתִּי וְנִשְׁמַדְתִּי וְהַאֲבַדְתִּי וְחַתּוּ
לב ד וַיִּשְׁלַ֨ח בטעם אזלא (קדמא) טעם מחבר, לא פשטא המפסיק. לכן אין לעמוד במילה זו.
לב ד/ו לַאדֹנִי הא' נחה קרא: לַדֹנִי.
לב ו וָאֶשְׁלְחָה הו"ו קמוצה.
לב ח וַיֵּצֶר היו"ד בצירי ומוטעמת.
לב י קָטֹ֜נְתִּי הטעם בטי"ת הוא גרש (אזלא גרש) ולא רביע, לא כמו תנ"ך קורן וההולכים בעקבותיו.
לב טו וַעְיָרִם העי"ן בשוא נח לא בחטף.
לב יח יִֽפְגָשְׁךָ היו"ד בגעיא-מתג עם זאת הפ"ה בשוא נח. הגימל רפויה, בעניין הקמץ יש מחלוקת אם הוא חטוף (קטן) או רחב. אַתָּה פתח באלף מלעיל.
לב יט בְּמֹצַאֲכֶם הצד"י בפתח.
לב כה וַיִּוָּתֵר וַיֵּאָבֵק התי"ו והבי"ת בצירי ומוטעמות כלומר שתיהן בצירי ומלרע.
לב כו וַתֵּקַע הטעם בתי"ו.
לב כט וַיְבָרֶךְ מלעיל.
לב לא פְּנִיאֵל לב לב פְּנוּאֵל.
לג ד וַיָּרָץ היו"ד בטעם קדמא לא פשטא, הרי"ש בקמץ (חטוף) קטן.
לג י אַל-נָא֙ אִם-נָ֨א -נָא֙ הראשון מוטעם בפשטא טעם מפסיק וכן צריך להשמע. -נָ֨א השני בטעם אזלא-קדמא טעם מחבר, וכן צריך להשמע. [הפשטא היא בסוף האות האחרונה במילה, הקדמא היא באמצע האות המוטעמת במילה]
לג יד אֶתְנָהֲלָה הנו"ן קמוצה!
לג טו לָמָּה זֶּה להפסיק אֶמְצָא חֵן
לד כט שָׁבוּ הטעם בבי"ת מלרע. הקורא שָׁבוּ מלעיל משנה משמעות.
לד לא הַכְזוֹנָה הכ"ף רפויה ובשוא נח.
לה א בְּבָרְחֲךָ הטעם כאן נקרא מתיגה זקף הוא מורכב מ"מקל" או אזלא בהברה הראשונה וזקף במקום הטעם. הבית היא בקמץ חטוף והרי"ש בשוא נח.
לה ה וַיִּסָּע֑וּ אתנח בראש פסוק, על הקורא לקרוא את האתנח ללא הכנה של מרכא טפחא (מאריך טרחא).
לו ג/ד/י/יג בָּֽשְׂמַת/ בָֽשְׂמַת/ וּבָֽשְׂמַת הקמץ בבי"ת הוא רחב, והשוא בשי"ן נע!
בהפטרה פס' ג הִשִּׁיאֶךָ בשי"ן ימנית.
י וְנִכְרַתָּ מלעיל.
יא עֲמָֽדְךָ המ"ם בגעיא ובקמץ רחב, הדל"ת בשוא נע.
טז וְלָעוּ הטעם בעי"ן מלרע.
כ צָרְפַת הצד"י בקמץ רחב, הקריאה צורפת מוטעית, הרי"ש בשוא נע.
יִֽרְשׁוּ היו"ד בגעיא-מתג ובחירק מלא (כתיב מלא או חסר במקרא אינו משנה את דקדוק המילה) והרי"ש בשוא נע.

רבותיי, אני מצפה לתגובות והוספות!
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-20:25:26    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מלה כמו בְּמֹצַאֲכֶם, וכן שֹׂנַאֲךָ (שמות כג ה), אֹיִבְךָ (שם כג ד) הינן ראיות נחרצות לכך שכאן בכל אופן השוא לאחר תנועה גדולה הוא נע!
מדוע הניקוד במילים אלו משונה? הרי הניקוד ההגיוני היה צריך להיות 'במֹצְאֲכֶם' 'שֹנְאֲךָ' 'אֹיְבְךָ'. אלא שכיון שהצדי של 'במוצאכם' באה אחר חולם שהוא תנועה גדולה - השוא הוא נע. כעת אם תהיה האלף בחטף פתח [שדינו כשוא נע] זה יתנגש עם הכלל שאין שני שואים נעים בזה אחר זה בשום אופן. לכן מוכרחה הצדי להפוך לתנועה, והיא הופכת לפתח. וכנ"ל עם שונאך: הנו"ן באה אחר חולם ולכן שוא שהיה בה - היה בהכרח נע.
וכנ"ל עם אֹיִבְךָ.
שימו לב, אֹיִבְךָ מתנהג בדיוק כמו אותיות בכ"ל הבאות לפני מילה הפותחת בשוא. 'בררת המחדל' של אותיות בכ"ל היא שוא. אבל אם המלה עצמה פותחת בשוא שוב נוצרת אותה בעיה: אין שני שואים נעים בזה אחר זה, ולכן אנו אומרים 'לִכְבוד' 'בִגְבורותיו' 'בִפְני' - השוא הראשון הופך לתנועה קטנה (חירק חסר) והשוא שאחריו הוא נח. וכנ"ל באֹיִבְךָ.
הייתי צריך להוסיף זאת באשכול של שוא אחר תנועה גדולה. אבל רציתי לקיים רצון אליהו שיגיבו לו.
את הראיה הזו ראיתי בספר 'שפת אמת' של ר' בנציון כהן בשם ר"מ מאזוז [אליהו, אל תתרגז]. הובאו שם אויבך ושונאך אך איני זוכר אם גם את במוצאכם. ושוב ראיתי בהיבטים של ר' אליהו לוין בפרשת השבוע שמביא שתי מילים נוספות:יוֹצֶרְכֶם, גֹּאַלְכֶם (ישעיה מג יד), הסיבה שהצדי סגולה והאלף פתוחה היא מה שאני כתבתי.
כבד דובר על כך שיש ראיות שלא כל השואים לאחר תנועה גדולה הם נעים. אולם לא ידוע לי על תתי כללים שמישהו הצליח למצוא מתי שוא לאחר ת"ג הוא נע, ומתי הוא נח. על כל פנים, כל לשונות אויבים ושונאים הנאמרים בתפילה [כגון ב'ואמונה כל זאת' או בשמונה עשרה'] השוא שם ודאי נעה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
קורא-דגר
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין




הצטרף בתאריך: Dec 07, 2006
הודעות: 8
0.00 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-21:31:44    כותרת הודעה: תתי כללים? תגובה עם ציטוט

ציטוט:

כבד דובר על כך שיש ראיות שלא כל השואים לאחר תנועה גדולה הם נעים. אולם לא ידוע לי על תתי כללים שמישהו הצליח למצוא מתי שוא לאחר ת"ג הוא נע, ומתי הוא נח.


מר פסח,

כמדומני שאין ריבוי למילה תת.

מי שיושב תחת העץ, האם ברבים הוא יושב תחתי העצים?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-21:35:52    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

האם כבודו קורא דגר על פסח ?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
קורא-דגר
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין




הצטרף בתאריך: Dec 07, 2006
הודעות: 8
0.00 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-21:39:09    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

חלילה, סתם תהיתי 67.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-21:49:19    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ואני רק התבדחתי קוראהדורות מראש.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-22:13:17    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

קורא דגר, אתה צודק. אין ריבוי בתתים, רק בתתי"ם. הסנדלר הולך יחף.
אבישי - וואלה, משחק המילים שלך היה מוצלח. איך שנהניתי מההברקה.
הזכרת לי סיטואציה דומה מסרט שדובר בו על אשה שבעלה חשד בה שבגדה בו, וחברו דיבר בגנותה. הבעל התקומם: אל תדבר על אשתי.
אז מה אתה רוצה, שאומר שהיא רבת בעלים? שאל החבר.
חוץ ממשחק המילים המוצלח, הרעיון המוצלח עוד יותר היה שזה היה סרט באנגלית עם משחק מילים כלשהו באנגלית שלא הבנתי אותו. ויוצר הכיתוביות הצליח למצוא משחק מילים מקביל בעברית.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-22:17:53    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

זה בערך כמו שהפכו את "מה נחה מה" ל what resting what?"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-22:35:38    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ברוכים הבאים (מתאים גם ליחיד).
אני הבאתי ראיה מתשלום דגש בה' הידיעה או בנין פיעל וכד' באות לפני שוא. לו היה שם שוא נח לא היה צורך בתשלום.
מה שאני רואה הוא שמאבישי מחבר החידות מ-פ-ח-ד-י-ם icon_exclaim.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-23:09:28    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני אומר לך אליהו שהאבישי הזה הוא ממש מפחיד. באמת הגיע הזמן שמישהו פה יעמיד אותו במקום
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-23:20:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בשבילך אבישי עוד חידה מהפרשה
איפה מצאנו 9 מילים רצופות המסתיימות ב--- אותה אות icon_question.gif icon_question.gif
רציתי להוסיף פרצופים אבל פסח מתנגד.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-23:23:36    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני נותן את הכבוד לגילעד לפתור חידה כה פשוטה.. 69.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/12/2006 ב-23:59:57    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

טוב לפרשת וישב פסח icon_bomb.gif הבטיח משהו onfire.gif 57.gif 4.gif .
כמובן שזה לא פוטר פותר (אתה אוהב משחקי מילים 67.gif ) אותך אבישי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אבישי_ל
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jan 04, 2006
הודעות: 4136
0.87 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 08/12/2006 ב-00:19:23    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

חידה (כבר שאלתי אז מה):
יש מחלוקת לגבי סכין של שחיטה. למאן דאמר אחד האורך לא יעלה על 10 ס"מ. למאן דאמר אחר האורך לא פחות מ 10 ס"מ (למען הסר ספק אין בנמצא סכין שעונה על שתי הדרישות). איך יוכלו שני בעלי המחלוקת לאכל מאותה השחיטה ?
מי שמכיר לא חייב לענות.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 08/12/2006 ב-13:52:06    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בגיליון האחרון של "היבטים לשוניים לפרשת וישלח" אליהו כותב כי את הפסוק בפרק לה כב "וילך ראובן וישכב את בלהה...", המוטעם במערכת טעמים כפולה (בדומה לזו שבעשרת הדברות) יש לקרא לפי האפשרות השנייה המצויינת בגיליון, דהיינו, זו המחלקת את הפסוק לשני פסוקים, אתנח במילה "אביו" וסו"פ ב"ישראל".
תמיד נהגתי לקרא כאן פסוק אחד אשר המשכו בא לאחר הפרשה הפתוחה (האתנח ב"ישראל"), כך ראיתי שסובר גם בעל "תורה קדומה".

אם כן, מה נכון יהיה לעשות?

כהערת אגב, אחד המתפללים בבית הכנסת אצלנו אמר לי שהוא נוהג לקרא לפי שתי השיטות יחד, יוצא מסורבל למדי מבחינה מוזיקאלית, אבל זו המסורת שבידיו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/12/2006 ב-18:25:46    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אני מצטער מאוד. התכוונתי לפסוק אחד לא לשני פסוקים. התבלבלתי.
ולכן אבקש מכל החברים כאן המנויים על ההיבטים לתקן במקום השורה השנייה הראשונה.
ה"שיטה" לקרוא כשתיהן יחד לענ"ד לא שווה כלום. לא רק שלא עשה כשתי השיטות אלא לא עשה כשום שיטה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
יש_גבול
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין




הצטרף בתאריך: Dec 04, 2011
הודעות: 1
0.00 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/12/2011 ב-10:38:53    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פסח כתב/ה:
אבישי - וואלה, משחק המילים שלך היה מוצלח. איך שנהניתי מההברקה.
הזכרת לי סיטואציה דומה מסרט שדובר בו על אשה שבעלה חשד בה שבגדה בו, וחברו דיבר בגנותה. הבעל התקומם: אל תדבר על אשתי.
אז מה אתה רוצה, שאומר שהיא רבת בעלים? שאל החבר.
חוץ ממשחק המילים המוצלח, הרעיון המוצלח עוד יותר היה שזה היה סרט באנגלית עם משחק מילים כלשהו באנגלית שלא הבנתי אותו. ויוצר הכיתוביות הצליח למצוא משחק מילים מקביל בעברית.


ותו לא מידי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
יעקב.ב.
רב
רב




הצטרף בתאריך: Sep 05, 2011
הודעות: 474
0.18 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/12/2011 ב-11:07:03    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

יש_גבול כתב/ה:
פסח כתב/ה:
אבישי - וואלה, משחק המילים שלך היה מוצלח. איך שנהניתי מההברקה.
הזכרת לי סיטואציה דומה מסרט שדובר בו על אשה שבעלה חשד בה שבגדה בו, וחברו דיבר בגנותה. הבעל התקומם: אל תדבר על אשתי.
אז מה אתה רוצה, שאומר שהיא רבת בעלים? שאל החבר.
חוץ ממשחק המילים המוצלח, הרעיון המוצלח עוד יותר היה שזה היה סרט באנגלית עם משחק מילים כלשהו באנגלית שלא הבנתי אותו. ויוצר הכיתוביות הצליח למצוא משחק מילים מקביל בעברית.


ותו לא מידי.

אסביר את דבריו (אני יודע משום שהכותב כתב לי בפרטי בענין זה).
פסח דבר (באשכול אחר) גבוהה גבוהה על מרנא הגר"א מוילנא,
"יש גבול" בא לבאר מדוע,
ראש שעסוק בדברים כאלו, קשה לו לתפוס דברים גבוהים ורוחניים.
ותו לא מידי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
כוכב-דוד
רב האתר
רב האתר



גיל:57
הצטרף בתאריך: Sep 23, 2008
הודעות: 2479
0.66 הודעות ליום
מיקום: ירושלים
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/12/2011 ב-13:47:15    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אבישי_ל כתב/ה:
חידה (כבר שאלתי אז מה):
יש מחלוקת לגבי סכין של שחיטה. למאן דאמר אחד האורך לא יעלה על 10 ס"מ. למאן דאמר אחר האורך לא פחות מ 10 ס"מ (למען הסר ספק אין בנמצא סכין שעונה על שתי הדרישות). איך יוכלו שני בעלי המחלוקת לאכל מאותה השחיטה ?
מי שמכיר לא חייב לענות.

אני לא מכיר.
בעוף. ישחט את שני הסימנים יחד, סימן אחד בסכין זו, ואת הסימן השני בסכין האחרת.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.135 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::