הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
מי קבר את יצחק אבינו?

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-11:42:27    כותרת הודעה: מי קבר את יצחק אבינו? תגובה עם ציטוט

שלום לפורום הרדום משהו...

שאלה שאין לי עליה תשובה:

נאמר בבר' לה כט: 'וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו'
ואצלנו מט לא 'שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-אַבְרָהָם וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-יִצְחָק וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי אֶת-לֵאָה'

בזמן מותו של יצחק נאמר כי היו אלה בניו אשר קברו את האב, אך לאחר מכן יעקב מעיד על כך שקברו את יצחק, כביכל, הוא לא היה שם. לעומת זאת, הוא היה זה שקבר את לאה אישתו.

כיצד לישב את הסתירה?
האם יש בסדר הופעת שמות בניו של יצחק כדי לרמוז על משהו?

אשמח לדעתכם.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
חץ
צדיק יסוד עולם
צדיק יסוד עולם




הצטרף בתאריך: Oct 17, 2005
הודעות: 12295
2.54 הודעות ליום
מיקום: א
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-12:05:49    כותרת הודעה: Re: מי קבר את יצחק אבינו? תגובה עם ציטוט

אורי כתב/ה:
שלום לפורום הרדום משהו...

שאלה שאין לי עליה תשובה:

נאמר בבר' לה כט: 'וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו'
ואצלנו מט לא 'שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-אַבְרָהָם וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת-יִצְחָק וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי אֶת-לֵאָה'

בזמן מותו של יצחק נאמר כי היו אלה בניו אשר קברו את האב, אך לאחר מכן יעקב מעיד על כך שקברו את יצחק, כביכל, הוא לא היה שם. לעומת זאת, הוא היה זה שקבר את לאה אישתו.

כיצד לישב את הסתירה?
האם יש בסדר הופעת שמות בניו של יצחק כדי לרמוז על משהו?

אשמח לדעתכם.


לא רואה כל סתירה .
בהתייחס לאבות הוא נוקט לשון רבים. כי רבים קברו.
בהתייחס ללאה הוא נוקט לשון יחיד כי הוא עשה זאת בעצמו לבד.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-12:33:10    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לפי זה, נכון היה לומר 'קברנו' ולא 'קברו' כמו אצל אברהם, שרה ורבקה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-13:29:07    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

קברנו לא מתאים. קברנו היה יכול להשתמע כאילו מדובר על כל הנוכחים.
_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-18:41:22    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ט"ו בשבט הגיע?! אבל אנחנו בעיצומו של חודש טבת...

על כל פנים... ההסברים שלכם רחוקים הם מלהשביע את רצוני. האחד מציע שלשון רבים מתייחס לכלל האנשים שהיו שותפים לקבורה לעומת קבורתה של לאה שאז רק הוא, יעקב, זה שביצע אותה. השני מציע שקברנו לא מתאים כי אז זה היה מערב את כל הנוכחים. ומאין לנו שהיו שם עוד אנשים? ולמה אי אפשר לשאול את אותה שאלה בקשר לשאר אבות האומה לגביהם נאמר קברו, בלשון רבים?
ובכל זאת, המקרא מעיד במפורש שהיו זה עשיו ויעקב אשר קברו את אביהם, אז למה אם אפשר לציין זאת פעם אחת יעקב אבינו בוחר לסטות מתיאור זה?

דומני שהפסוקים מפורשים ואינם משתמעים לשתי פנים.

לא מספק.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-19:27:06    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אורי כתב/ה:
ט"ו בשבט הגיע?! אבל אנחנו בעיצומו של חודש טבת...

על הנושא הזה היה כאן דיון ארוך שפספסת, ואח"כ עוד תטען שרדום כאן...
אורי כתב/ה:

...ההסברים שלכם רחוקים הם מלהשביע את רצוני.
האחד...
השני מציע שקברנו לא מתאים כי אז זה היה מערב את כל הנוכחים. ומאין לנו שהיו שם עוד אנשים?

נו... תתבונן בהקשר. יעקב מדבר אל בניו: "וַיְצַו אוֹתָם, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם..." היו שם השבטים ויוסף ומן הסתם גם שאר בני המשפחות. יעקב לא יכל לומר 'קברנו' כי הנוכחים לא קברו את יצחק.
לכאורה היה צריך לומר 'שם קברתי עם עשיו את יצחק',
אך מן הסתם לא רצה לשרבב את שמו של אחיו השנוא למעמד הפנים משפחתי המיוחד הזה.
לכן אמר 'קברו'.

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 03/01/2007 ב-23:30:53    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הרמב"ן בא לעזרתנו:
וטעם שמה קברו את יצחק - שלא אמר 'קברתי', בעבור היות עשו עמו בקבורת אביהם (ראה בר' לה,כט), ולא ירצה עתה להזכירו; ועוד שלא יצטרך להאריך לאמר 'שמה קברנו את יצחק ושמה קברו את רבקה אשתו', כי לא היה הוא בקבורת אמו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-00:45:23    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

על סמך חישובי הגיל של בניו של יעקב, כל אלו היו בחיים בזמן שיצחק מת.
דומני שדווקא קביעתו של יעקב היא זו שהייתה עלולה לעורר תמיהה בקרב בניו: 'אבינו! הלא אתה קברת את יצחק בעצמך?!'
הסברו של הרמב"ן פותר בעיה אחת ומולידה אחת חדשה. אז בסדר, לא רצה לומר 'קברתי' - את יצחק, ולאחר מכן 'קברו' - את רבקה, אבל יוצא אם כן שאינו מדייק לגבי אחד מהשניים, או יצחק או רבקה.
בקשר לקברנו, אינני רואה חשש שבניו של יעקב יחשבו שהיו מעורבים בקבורת הסב, ולכל היותר, יכול היה לומר 'קברתי' כפי שעשה זאת ביחס ללאה.

לא שיש לי רעיון טוב יותר, אבל אותי זה לא מספק.

אגב, מה פספסתי בקשר לטו בשבט? כבר חשבתי לתומי שמישהו כאן התבלבל בין טבת לשבט...


נערך בפעם אחרונה על-ידי אורי בתאריך 04/01/2007 ב-11:39:45, נערך סך הכל פעם אחת
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-08:44:42    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהו כתב/ה:
הרמב"ן בא לעזרתנו:
וטעם שמה קברו את יצחק - שלא אמר 'קברתי', בעבור היות עשו עמו בקבורת אביהם (ראה בר' לה,כט), ולא ירצה עתה להזכירו; ועוד שלא יצטרך להאריך לאמר 'שמה קברנו את יצחק ושמה קברו את רבקה אשתו', כי לא היה הוא בקבורת אמו.

ברוך שכיוונתי. 58.gif

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-08:46:26    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אורי כתב/ה:
אגב, מה פספסתי בקשר לטו בשבט? כבר חשבתי לתומי שמישהו כאן התבלבל בין טבת לשבט...



על החתימה שלי היה דיון שלם.

הינה לינק.

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-14:49:49    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

נכנסתי ללינק, מאיין יש לכם זמן ומרץ לפטפטת הזו?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שוס-דוס
אדמו"ר
אדמו



גיל:39
הצטרף בתאריך: Apr 04, 2004
הודעות: 4184
0.77 הודעות ליום
מיקום: מרכז הארץ
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-14:55:34    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהו כתב/ה:
נכנסתי ללינק, מאיין יש לכם זמן ומרץ לפטפטת הזו?

אתה קורא ברצף,
דיונים מתהווים ל-א-ט ל-א-ט...

_________________
הפעם נעשה את זה כמו שצריך!

חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש MSN Messenger
חץ
צדיק יסוד עולם
צדיק יסוד עולם




הצטרף בתאריך: Oct 17, 2005
הודעות: 12295
2.54 הודעות ליום
מיקום: א
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-14:56:00    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהו כתב/ה:
נכנסתי ללינק, מאיין יש לכם זמן ומרץ לפטפטת הזו?


קונים במרכול הקרוב ב4 ש"ח לשעה... 69.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-17:26:41    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אולי נשוב לענין?

כל הקטע "שמה קברו את אברהם.." נראה שאיננו ציטוט מדויק של דברי יעקב, כי מן הסתם לא היה קורא חאביו ולאחרים בשמם.
לכן קשה לדון גם בשימוש בלשון נסתר 'קברו' וכו'.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
אורי
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Nov 30, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-19:34:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

איך ייתכן שאין אלה דבריו של יעקב כאשר יש שימוש בגוף ראשון 'קברתי'?

או שמא לא ירדתי לסוף דעתך?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
giladhar
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 04/01/2007 ב-22:55:15    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

גם שד"ל מתייחס לעניין קברו/קברתי:

"שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו": לא אמר שמה קברתי את יצחק, נראה מכאן כי רבקה מתה בעוד יעקב בבית לבן, לפיכך לא היה יכול לומר קברתי רת רבקה, ולפיכך סתם ואמר שמה קברו.

אליהוא כתב/ה:

כל הקטע "שמה קברו את אברהם.." נראה שאיננו ציטוט מדויק של דברי יעקב, כי מן הסתם לא היה קורא חאביו ולאחרים בשמם.
לכן קשה לדון גם בשימוש בלשון נסתר 'קברו' וכו'.


מתייחס לנושא "הכתב והקבלה":
"ואע"ג דאסור לבן לקרוא את אבותיו בשמם בין בחייהם בין לאחר מותם (בקידושין ד' למ"ד), זה אינו רק כשמזכיר שמם לבד אבל כשאומר אביו מותר כמו אבא חלפתא, אבא יוחי, לזוסטאי אבא, ינאי אבא (כמש"כ הגר"א ביו"ד ס' רמ"ב סקל"ד). ואחרי שאמר תחלה קברו אותי אל אבותי, לכן מותר לו להזכיר שמם. וכו'"

וכן כותב ר' יעקב קמנצקי (אמת ליעקב):
"יש לתמוה איך הזכיר יעקב את אביו ואמו בשמותם. ואף שמצינו כן גם לעיל (מח, טו) האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו אברהם ויצחק, וכן לעיל בפרשת וישלח (לב,י) אלהי אבי אברהם ואלהי אבי יצחק, מ"מ כבר העליתי בחידושי למסכת ברכות דאם מזכיר את הכינוי "אב" קודם השם שאז מותר להזכיר גם את השם ד"אב" הוא שם הכבוד כמו וישימני לאב לפרעה. אבל כאן הלא הזכירם בלי הוספת הכינוי. וצ"ל דכיון דבפסוק דלעיל אמר קברו אתי אל אבותי והולך ומפרש מי הם אבותיו, הרי זה כאילו הוסיף "אבותי" על אביו ואמו ודו"ק "
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 06/01/2007 ב-20:52:11    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

רד"ק אומר שלא רצה לשתף עצמו עם עשו, לכן אמר 'קברו'.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 06/01/2007 ב-22:07:28    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

דומה שהתשובה של שד"ל היא המניחה את הדעת ביותר. היות ויעקב לא השתתף בקבורת רבקה [זה אגב לא רק השערה של שד"ל אלא חז"ל ורש"י מפורש על 'ותמת דבורה מינקת רבקה] הוא היה צריך לפרט 'שמה קברנו אני ועשו את יצחק, שמה קבר יצחק את רבקה [בעוד שמבחינה כרונולוגית זה היה הפוך] והמשפט היה מתארך ומתארך - לפיכך קיצר ואמר 'קברו' וזה כולל את כל מי שהתעסק בקבורת האב והאם.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 1.758 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::