הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
תביר טפחא מתוך היבטים לפרשת במדבר

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.48 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 14/05/2007 ב-20:17:06    כותרת הודעה: תביר טפחא מתוך היבטים לפרשת במדבר תגובה עם ציטוט

קטע של אוריאל פרנק:
סטייה מפיסוק הטעמים יוצרת משמעות אחרת (ומוטעית)
במדבר א, כא: פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן: שִׁשָּׁה וְאַרְבָּעִים [תביר] אֶלֶף [טפחא] וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת = 64,500 ולא 1546!
במדבר א, כג: פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה שִׁמְעוֹן: תִּשְׁעָה וַחֲמִשִּׁים [תביר] אֶלֶף [טפחא] וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת = 95,300 ולא 1359! וכן הלאה במניין שאר השבטים.
להלן הסבר, מתוך מאמר שכתבתי בנושא:
"בעיית תביר טִפחא"
כשיש צירוף של הטעמים המפסיקים תביר ואחריו טִפחא, יש להפסיק בטִפחא הפסקה גדולה יותר יחסית להפסקה שבתביר. אך בפועל מעטים הם הקוראים בתורה המקפידים בכך. ומדוע? במסורת ניגון טעמי המקרא בכמה עדות (בעיקר אצל יהודי אשכנז), הניגון של התביר ארוך יותר מניגון טעם הטִפחא. וכשבאים טעמים אלה ביחד, וכרגיל מאריכים בתביר ומקצרים בניגון הטִפחא - יוצרים ניגוד בין ניגון הטעמים לבין פיסוק הטעמים .
כדי להיִמנע משיבוש זה, על הקוראים למהֵר מעט בניגון התביר, ולהפסיק מעט אחר קריאת הטִפחא - לפחות במקרים שבהם יש נפקא מינה. להלן שתי דוגמאות בהם סטייה מפיסוק הטעמים משבשת את משמעות המקרא באופן חמוּר:
שמות לא, טו: ...וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַה' כָּל הָעֹשֶׂה מְלָאכָה [תביר] בְּיוֹם הַשַּׁבָּת [טפחא] מוֹת יוּמָת.
- האם בשבת מוציאים להורג כל מי שאינו מובטל (="כל העושה מלאכה")?!
במדבר יז כח: כֹּל הַקָּרֵב הַקָּרֵב [תביר] אֶל מִשְׁכַּן ה' [טפחא] יָמוּת.
"וכן ראוי להיזהר בטעם טרחא, והבלתי זהיר בה כשיגיע אל 'כֹּל הַקָּרֵב הַקָּרֵב אֶל מִשְׁכַּן ה' יָמוּת' - מחרף!"
נושא זה הועלה בעבר ע"י אליהוא ואחרים כאן יש דוגמאות מהפרשה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.29 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 16/05/2007 ב-14:32:29    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כבר הזכרתי שלתימנים יש טעות גדולה בענין זה. מסורת בידם לשים בתרגום פסיקים לפי טעמים מפסיקים. ומשום מה הם מחשיבים את התביר כמפסיק ולא את הטפחא [המתנהגת לפעמים אכן כמשרת הסילוק או האתנח מבחינת התחביר]. לכן הם שמים פסיק בתרגום במילים שיש בהם תביר במקרא המקביל - אבל לא באלו שיש בהם טיפחא. התוצאה: גיחוך מזעזע. ומי שרוצה, יכול להסתכל בתיקון קוראים 'סימנים' במהדורה שבה הוכנס התאג' - ויווכח.
כמו כן, ישנה בעיה דומה בתלישא קטנה שהיא טעם משרת ונשמעת כמו ניגון מפסיק [לפל הפחות אצל האשכנזים]
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.48 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/05/2007 ב-17:09:58    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בתאג' הישן של חסיד בדרך כלל בסדר מבחינה זו וכמדומה גם בתורת חיים של מוסד הרב קוק, אבל גם שם יש "פשלות"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
giladhar
גבאי
גבאי




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 82
0.02 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 20/05/2007 ב-12:25:24    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהו,

אתה יכול לתת דוגמאות ל"פשלות"מ"תורת חיים"?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.48 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 20/05/2007 ב-12:55:47    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בתחילת נשא וית כל דיתמסר, להון ויפלחון.
צריך פסיק אחרי להון.
ד לד ומנא משה ואהרן , ורברבי כנשתא ית בני קהת....
צריך פסיק אחרי לזרעיתהון.
כנראה כך הם נוהגים אחרי כל תביר. אבל כמדומה שבכל זאת הם יותר מתוקנים מבחינה זו מהחדשים כולל תורה קדומה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.063 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::