הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
חלוקת פסוק לפי טעמים

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
פצקרשת
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין



גיל:37
הצטרף בתאריך: Apr 24, 2007
הודעות: 20
0.00 הודעות ליום
מיקום: ירושלִַם
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 22/05/2007 ב-15:44:34    כותרת הודעה: חלוקת פסוק לפי טעמים תגובה עם ציטוט

שלום וברכה לכל המומחים והחובבים
בעקבות מה שהוצע לי כאן בביקורי האחרון (לפני חודש), התחלתי ללמוד את ספרו הנפלא והמאיר (והקשה!) של הר"מ ברויאר זצ"ל. (ועכשיו ראיתי שבינתיים נוספו לי עוד תגובות והצעות, תודה לכולם.) במקביל התחלתי להתאמן בחלוקת פסוקים, ולבחון את עצמי בעזרת "ספר ההפטרות - מפוסק על פי טעמי המקרא" של מיכאל פרלמן. שמתי לב שיש הבדל קבוע בין איך שאני מחלקת את הפסוקים (לפי מה שלמדתי מספרו של הרב ברויאר) לבין החלוקה בספרו של פרלמן: נראה כאילו פרלמן מתייחס לטפחא כטעם מחבר. פסוק לדוגמה, מההפטרה האחרונה:
"לכן אשוב ולקחתי דגני בעתו ותירושי במועדו והצלתי צמרי ופשתי לכסות את ערותה".
את המחצית הראשונה של הפסוק חילקתי כך:
חלוקה ראשונה בין "לכן אשוב" (זקף קטן) לבין "ולקחתי ... במועדו". בתוך החלק השני, חלוקה בין "ולקחתי דגני בעתו" (זקף קטן) לבין "ותירושי במועדו" (וגם חלוקה משנית בין "ולקחתי דגני" (פשטא) לבין "בעתו"), ולבסוף, חלוקה בין "ותירושי" (טפחא) לבין "במועדו".
לעומת זאת בספר של פרלמן אין כל חלוקה במילים "ותירושי במועדו".
הוא הדין במחצית השנייה של הפסוק - אני חילקתי בין "לכסות" (טפחא) לבין "את ערותה", ואצל פרלמן זה נראה כמחובר.
האם יש לי טעות, או שאולי יש שיטות שונות בהבנת הטעמים?
חג מתן תורה שמייח.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 23/05/2007 ב-20:30:45    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בקיצור:
אמת כי אין צורך לחלק שתי תיבות. הרי אי אפשר להתבלבל בהבנתן ולקרא לא נכון.
אבל, יען כי שתי התיבות 'ותירושי במועדו' נחשבות ארוכות (מספר ההברות בין הטרחא לאתנח), אי אפשר להציב טרחא בתיבה 'בעתו'. ואז אין ברירה אלא הציב את הטרחא בתיבה 'ותירושי'. במקרה זה, הטרחא איננה משמשת מפסיק אמתי, אלא מחבר בעל כרחו, אף כי תפקידו המוסיקלי לא השתנתה. זה קורה הרבה גם בטעמים אחרים כאשר יש תיבה ארוכה שגורמת בעיה מוסיקלית. ראי למשל 'ויאמר אברהם' (בראשית כא כד) לעומת 'ויאמר אברם' (טו ג):
שניהם בתחלת פסוק ובשניהם התיבה השניה בזקף. אבל ב'אברהם' יש הברה נוספת שמחייבת פשטא במקום מונח - מפסיק במקום משרת, למרות שאין כל צורך אלא בעיה מוסיקלית.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פצקרשת
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין



גיל:37
הצטרף בתאריך: Apr 24, 2007
הודעות: 20
0.00 הודעות ליום
מיקום: ירושלִַם
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 23/05/2007 ב-20:46:07    כותרת הודעה: בדיוק היום הגעתי בספר לפרק הרלוונטי, וקושייתי נפתרה תגובה עם ציטוט

אבל הוחלפה בקושיה מציקה לא פחות:
אז איך אני אמורה לדעת מתי טעמים הם מפסיקים ומתי הם מחברים?


*אגב, שלום אליהוא, אנחנו מכירים מעוד פורום (וגם נפגשנו פעם בבית של באטריצ'ה, ובטח גם בסעד).
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 23/05/2007 ב-20:59:13    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כאשר יש רק שתי תיבות בקטע, התיבה הראשונה לעולם איננה מחלקת, גם אם יש בה טעם מפסיק. הרי אין מה לחלק.
כאשר יש יותר משתי תיבות, כמעט תמיד יש מפסיק שמחלק. בספרי אמ"ת תמיד יש חלוקה, גם אם אין טעם מפסיק, אבל גם בא"ך ספרים ניתן לנתח קטע ללא מפסיקים ולהסיק איזה מהתיבות מפסיקה. אין כלל המוכיח לנו איזה תיבה היא, ויש מחלוקות גם על מה שנראה ברור.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פצקרשת
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין



גיל:37
הצטרף בתאריך: Apr 24, 2007
הודעות: 20
0.00 הודעות ליום
מיקום: ירושלִַם
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 23/05/2007 ב-21:34:12    כותרת הודעה: אני קצת מתקשה עם הטענה שלך תגובה עם ציטוט

"אמת כי אין צורך לחלק שתי תיבות. הרי אי אפשר להתבלבל בהבנתן ולקרא לא נכון"
(אגב - איך אתם עושים את הטכניקה הזאת שהדברים שאתם רוצים להגיב עליהם מופיעים במסגרת בראש ההודעה?)

לא עולה בדעתי דוגמה מקראית, אבל התסכים אתי כי יש הבדל בין המבע "הוא, האיש", לבין המבע "הוא האיש"?

נגינה מחברת בין שתי תיבות יוצרת הבנה אחת, ונגינה מחלקת יוצרת הבנה אחרת!
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 24/05/2007 ב-15:33:53    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא.
אין הבדל לענין הטעמים בין זוג תיבות שיש להם קשר תחבירי או אחר, כאשר שתי התיבות מהוות יחידה נפרדת ועצמאית.
לכן, כאשר חוקי הטעמים אינם מאפשרים טעם מפסיק (בדיוק היפוכו של הפסוק שהבאת, ששם אינם מאפשרים טעם מחבר), לא יהיה טעם מפסיק. ובמקרים יוצאי דופן נוסף 'פסק' |
מטרת הפסק (במקרה כזה) להורות על צורך להפריד שתי תיבות במקום שאין טעם מפסיק.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פצקרשת
מתפלל מן המניין
מתפלל מן המניין



גיל:37
הצטרף בתאריך: Apr 24, 2007
הודעות: 20
0.00 הודעות ליום
מיקום: ירושלִַם
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 24/05/2007 ב-16:57:34    כותרת הודעה: טוב, מה אעשה תגובה עם ציטוט

אם קבלה היא - נקבל.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 28/05/2007 ב-19:10:40    כותרת הודעה: Re: אני קצת מתקשה עם הטענה שלך תגובה עם ציטוט

[quote="פצקרשת]אגב - איך אתם עושים את הטכניקה הזאת שהדברים שאתם רוצים להגיב עליהם מופיעים במסגרת בראש ההודעה?[/quote]
בראש כל הודעה מצד שמאל יש לחצן 'ציטוט' לחצי עליו ואז תופיע ההודעה המדוברת במקום שבו את אמורה להגיב, אפשר למחוק את הקטעים שלא מעוניינים בהם, אך צריך להזהר לא למחוק את הסוגריים בתחילת הציטוט ובסוף הציטוט שכתוב בתוכם משהו באנגלית - כי הם אלו המורים למחשב שעליו לעשות את מסגרת הציטוט.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 28/05/2007 ב-19:13:20    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אליהוא כתב/ה:
בקיצור:
אמת כי אין צורך לחלק שתי תיבות. הרי אי אפשר להתבלבל בהבנתן ולקרא לא נכון.
אבל, יען כי שתי התיבות 'ותירושי במועדו' נחשבות ארוכות (מספר ההברות בין הטרחא לאתנח), אי אפשר להציב טרחא בתיבה 'בעתו'. ואז אין ברירה אלא הציב את הטרחא בתיבה 'ותירושי'. במקרה זה, הטרחא איננה משמשת מפסיק אמתי, אלא מחבר בעל כרחו, אף כי תפקידו המוסיקלי לא השתנתה. זה קורה הרבה גם בטעמים אחרים כאשר יש תיבה ארוכה שגורמת בעיה מוסיקלית. ראי למשל 'ויאמר אברהם' (בראשית כא כד) לעומת 'ויאמר אברם' (טו ג):
שניהם בתחלת פסוק ובשניהם התיבה השניה בזקף. אבל ב'אברהם' יש הברה נוספת שמחייבת פשטא במקום מונח - מפסיק במקום משרת, למרות שאין כל צורך אלא בעיה מוסיקלית.

כל הכבוד אליהוא, תמיד אני לומד ממך משהו חדש שלא ידעתי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 28/05/2007 ב-19:13:51    כותרת הודעה: Re: אני קצת מתקשה עם הטענה שלך תגובה עם ציטוט

פסח כתב/ה:
[quote="פצקרשת]אגב - איך אתם עושים את הטכניקה הזאת שהדברים שאתם רוצים להגיב עליהם מופיעים במסגרת בראש ההודעה?

בראש כל הודעה מצד שמאל יש לחצן 'ציטוט' לחצי עליו ואז תופיע ההודעה המדוברת במקום שבו את אמורה להגיב, אפשר למחוק את הקטעים שלא מעוניינים בהם, אך צריך להזהר לא למחוק את הסוגריים בתחילת הציטוט ובסוף הציטוט שכתוב בתוכם משהו באנגלית - כי הם אלו המורים למחשב שעליו לעשות את מסגרת הציטוט.[/quote]
אופס, הפעם זה לא הלך לי. לא תופס מה קלקלתי, בכל אופן זוהי הטכניקה
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 28/05/2007 ב-20:00:44    כותרת הודעה: Re: בדיוק היום הגעתי בספר לפרק הרלוונטי, וקושייתי נפתרה תגובה עם ציטוט

פצקרשת כתב/ה:
אבל הוחלפה בקושיה מציקה לא פחות:
אז איך אני אמורה לדעת מתי טעמים הם מפסיקים ומתי הם מחברים?

פשוט, לפי הענין. יש מקומות מעטים שבהם יש להסתפק, דוגמת 'צללו כעופרת במים אדירים' שתיבת 'מים' מוטעמת בטיפחא ויש אומרים שהיא מתאימה לפירוש ש'אדירים' הם המצרים והשיעור: צללו אדירים כעופרת במים. אבל האמת היא שזה נראה יותר דרש, ופשוטו של מקרא הוא 'מים אדירים' ותפקידה של הטפחא כאן הוא רק מוסיקלי ולא תחבירי.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.139 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::