הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
בורא השמים ונוטיהם

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2007 ב-20:45:36    כותרת הודעה: בורא השמים ונוטיהם תגובה עם ציטוט

באחד הגליונות האחרונים של ההיבטים של ר' אליהו לוין (בראשית תשס"ח?) דובר אודות הגירסה 'רצון קוניהם' שבקידוש לבנה, גירסה שיש לה מקורות קדומים. וכן על הפסוק בישעיהו (מב ה) בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם, שהיה צ"ל לכאורה 'קונָם, נוטָם'.
בנוסח של קידוש לבנה היה מקום לומר בדוחק שיש כאן לשון רבים על דרך שמות אלוקות ובעלות ואדנות המופיעים במקרא תדיר בצורת הרבים. אולם בקרא דישעיהו קשה מאוד לומר כך, כי אז הפועל 'ונוטיהם' לא יתאים במספר ל'בורא' שלפניו; אם היה כאן צורת שימוש של לשון רבים, היה מן הראוי לומר: בוראי השמים ונוטיהם.
עלה בדעתי שמא אין היו"ד סימן הרבים כלל, אלא כמו שמצינו 'רועֵה צאן' 'עלֵה תאנה' שהצירי בגלל הסמיכות, כך צירי הנו"ן שבכאן בא על דרך הסמיכות (לכינוי 'הם') ואף שיש כאן יו"ד ולא צירי גרידא, אפשר שאף בכתיב ימצא דבר כזה [וראיתי ב'מבוא לניקוד המשנה' של חנוך ילון (עמוד 138 הערה 10*) שהביא שבלשון חכמים יש צורות הווה של שרשי ל"ה שמסתיימים ביו"ד במקום בה"א, דוגמת יפֵי כח (=יפה כח), מוכֵי שחין (=מוכה שחין), בהוֹוֶי (=בהווה). ישנם מקרים רבים שניצני לשון חכמים מופיעים כבר בלשון מקרא, אולי גם כאן אפשר לפרש על זו הדרך.
[יתכן לחשוב על עוד סיבה לצירי הזה: ברוב המקרים שהסיומת 'הם' מופיעה במקרא - יש צירי לפניה, דוגמת 'בנותיהם' טבעותיהם' וכדומה. אולי זה גרם שכל צורה המסתיימת ב'הם' תגרור צירי לפניה, אבל זו סברא חלשה למדי.]
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/10/2007 ב-21:10:50    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כדאי מאוד לעיין בתשובה בשו"ת לחם רב שקטע ממנו נלווה לאותו גיליון.
אבל למה לדבר על קידוש לבנה ולא על ברכת יוצר אור?
ועל הפיוט א-ל אדון בשבת.
אוליי פסח מעדיף מה שנאמר בתלמוד
בעוד שהזכרת השרפים בברכת יוצר היא רק מנהג [ואגב רב סעדיה גאון שלל הוספת קדושה בברכת יוצר].
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/10/2007 ב-00:09:39    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בשו"ת לחם רב עיינתי לאחר מעשה, וראיתי שהוא סובר שמדובר כאן בלשון רבים ממש. אולם בשלי אני עומד, היות וכאמור 'בורא' שבראש המשפט מוכיח על 'ונוטיהם' שגם הוא לשון יחיד ולא לשון רבים.
כתבתי 'קידוש לבנה' כיון שזה מה שפרוייקט השו"ת העלה לי, וגליון ההיבטים לא היה אותה שעה לנגד עיני.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 21/10/2007 ב-23:07:11    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

שאלתי את פי הפרופסור שמחה קוגוט, והוא ענה לי שאכן הצירי והיו"ד כאן אינם סימן הרבים. ועוד הוסיף וביאר שכל השורשים המסתיימים עם ה' בסופם והה"א אינה מופקת [אינה מודגשת במפיק כמו השרשים נגה גבה ומהמה] הם בעצם שורשי ל"י, כלומר האות האחרונה היא יו"ד אלא שהיא הופכת לה"א בחלק מן המקרים, וזה ההסבר לכך שאומרים ראיתי מן ראה ולא ראהתי, וכן קניתי ולא קנהתי וכו'.
הוא חידש לי להפתעתי שהפסוק בשיר השירים (ב יד) הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ - אין פירושו לשון רבים, אלא לשון יחיד והיו"ד שורשית ואינה סימן הרבים. וההוכחה - סיום הפסוק: וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.073 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::