הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
הערות על לך-לך מתוך היבטים לשוניים

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/10/2007 ב-09:18:30    כותרת הודעה: הערות על לך-לך מתוך היבטים לשוניים תגובה עם ציטוט

יג יא
הערת הרב משה מנחם קצבורג: וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם"– נסע מאצל אברם והלך לו למזרחו של אברם, נמצא נוסע ממזרח למערב (רש"י). הדבר קשה להלמו, מהיכן נוסעים מערבה ומגיעים לסדום? הרי סדום שוכנת בככר הירדן שהוא גבולה המזרחי של הארץ? ואולי לכן תרגם אונקלוס "ונטל לוט מלקדמין [א"ה: בתאג התימני הגירסא בקדמיתא כלומר בראשונה א.ל.]" שפירושו שהוא הקדים לנסוע, אלא שיתכן שפירש כן לשיטתו בפרשת בראשית בפסוק "ויטע... גן בעדן מקדם", שגם שם פירש"י ממזרח והוא תרגם מלקדמין.
א"ה: יש כאן באמת קושיה חמורה. גם מה שכתב ראב"ע "כי סדום מערב בית אל" אינו נכון במציאות.
גם רס"ג תרגם נסע מן המזרח.
רד"ק: כלפי מזרח מהמקום שהיה בו, כי הירדן מזרח לארץ כנען. כלומר: מסעיו היו מצד מזרח. וכן "וילך למסעיו מנגב ועד בית אל" (לעיל,ג), כמו שפירשנו; וזהו טעם המ"ם.
אולי אפשר לומר שהעי מכונה קדם. כמ"ש בראש הפרשה "וְהָעַי מִקֶּדֶם", עתה אחרי ששבו ממצרים ונמצאים שוב "בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָֽי"׃ עתה לוט התרחק מאברהם ונסע מה"קדם" ההוא.
הרב ישראל אליצור: בעניין "ויסע לוט מקדם" ראה: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/elitzur-4.htm

מא ט מִקְצוֹת הָאָרֶץ וּמֵאֲצִילֶיהָ ת"י: מזרעית ארעא וממלכותא [ממשפחות האדמה ומהמלכים].
רש"י: ומאציליה - מן הגדולים שבהם.
ראב"ע: - מגדוליה; הם נאצלים מהכל, כמו "ואצלתי מן הרוח" (במ' יא,יז), וכן "ואל אצילי בני ישראל" (שמ' כד,יא). או פירושו: מבין אציליה
(ראה יר' לח,יב הפניית סוגריים זו היא בכתר בר-אילן. יש כאן טעות. בפסוק המצוין כתוב: "שִׂים נָא בּלוֹאֵי הַסְּחָבוֹת וְהַמְּלָחִים תַּחַת אַצִּלוֹת יָדֶיךָ" ושם מתפרש בית השחי. שם וכן ביחזקאל יג יח האל"ף בפתח והצד"י דגושה, לשון יחיד אַצִּיל; אצלנו האל"ף בחטף פתח והצד"י רפויה, לשון יחיד אציל אל"ף קמוצה או בחטף פתח. עברתי על כל פירושי ראב"ע במקרא על "אציל" ואין הוא מחליף בין שתי הצורות.
הערת הרב לויפר: אבל אולי לפי פירושו האחרון המשמעות זהה? כמו אֲבִיר יַעֲקֹב (בראשית מט כד, ועוד כה"ג) ואַבִּיר הָרֹעִים (שמואל א כא ח) שהם שני משקלים דגוש ורפה, והמלה אחת, כך ראיתי בראב"ע באיזה מקום.
מה שמשכנע אותי בעד הסברא הזו הוא לשון ראב"ע: 'מבין אציליה' אמנם אפשר לפרש כמו שכתבת, אבל זה נראה לי יותר דוחק.
א"ה: הלא לית מאן דפליג שלאציל בצד"י רפויה יש משמעות של גדולים. גם אם דרכו של ראב"ע לסתום כשהוא מפרש, למה לא הוסיף מילה כמו "אצילי ידיו". ).
נראה בכוונת ראב"ע, תחילה פירש שישראל נקראים חשובים, ונחשבים מאצילי הארץ או יותר מהם; בפירוש השני ישראל נקראו לבוא מתוך האצילים להיבחר לעם או לשוב מהגלות.
הבילשן אבן שושן בקונקורדנציה מפרש אציל
[הוא גם ניקד אָצִיל באל"ף קמוצה. ולא ידעתי מניין לו. הלא לא מצאנו מילה זו ביחיד במקרא. מילים שנמצאות רק בסמיכות ובהטיה קשה לנו לעמוד על ניקודם.
האשכנזים קוראים עתיד בעי"ן קמוצה [עיין איוב טו כד] והתימנים מנקדים את העי"ן בחטף פתח. וכאן גם אם במילון היה עליו לקבל הכרעה או לנהוג לפי האקדמיה, גם מנקדים צריכים הכרעה, אבל כאן אפשר להשאיר בניקוד מסופק, ובדומה גם במילה אביר שיעלו"י הזכיר מי יכול לומר אם האל"ף בחטף פתח או בקמץ?]
קצה, הוא הבין שיש בפסוק הקבלה בין מִקְצוֹת הָאָרֶץ ובין וּמֵאֲצִילֶיהָ, כבר הזכרנו שצריך להגביל את השימוש בקונקורדנציה שלו אך למראה מקום בלבד.....
הערת הרב י' לויפר: אולי יש להקיש לזה את קצה עצמו שהוא גם לשון שררה וגדולה, דוגמת המלה קצין, וכן מִקְצוֹת הָעָם [מלכים יב לא] שפירושו גדולי העם לפי הזכור לי.
הערה כתובת אימייל שלי חדשה:[email protected]
מכתבים ל"זהב" לא יגיעו אלי! icon_exclaim.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.069 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::