הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
זוטות לפ' לך-לך

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.12 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 01/11/2008 ב-22:58:22    כותרת הודעה: זוטות לפ' לך-לך תגובה עם ציטוט

א‘ ספיח מפ‘ נח (אני רק מקוה שאינכם נוהגים איסור בספיחים.):
וי֖צא-נ֑ח - הטעם מאיילא כבר נידון פה פעם, אבל אשוב ואציין כי הוא תמוה כאשר יש התיבה מוקפת, כי טוב היה לכתוב בפשטות ללא מקף ובטעם טרחא.

ב‘ ויקרא ש֛ם אבר֖ם בשם ה‘ - ההפסק אחרי ’אברם‘ ולא אחרי ’שם‘.
אם נעצור אחרי ’שם‘, עלול להשתמע שאברם נקרא בשם ה‘!

ג‘ וישלחו אתו ואת אשת֖ו ואת-כל-אשר-לו - ההפסק אחרי ’אשתו‘, ולא כמו בפסוק הבא, ונראה לי כי רצה לחבר את אברם לאשתו, כי היא היתה הסיבה לשילוח.

ד‘ לפני שחת ה‘ את סדם ואת עמרה - זה מאמר מוסגר, ורצוי לדלג עליו כדי להבין:
”כי כלה משקה כגן ה‘ וכו‘.” והתיבות ’כגן ה‘ כארץ מצרים‘ מוסבות על ככר הירדן.
והתיבות ’באכה צער‘ מוסבות אף הן על ככר הירדן. והרי הקטע הזה ’כגן ה‘. . .‘ אף הוא מאמר מוסגר, אבל מורכב משני רעיונות שונים.
המאמר המוסגר הראשון ’לפני שחת . .‘ בא להסביר לקורא מה שהיה ואיננו.
’באכה צער‘ מסביר איפה המקום ההוא.
וראה דברי שד“ל ורש“ד.

ה‘ ואנשי סדם רעים וחטא֑ים לה‘ מאד - ההפסק אחרי חטאים תמוה, ונראים לי כמה הסברים:
(א) שמא נבין ”למען ה‘ ”
(ב) כמו בשמואל א‘ טו יג: ברוך אתה לה‘ - שם הכוונה בשם ה‘ או על ידי ה‘, ובכל מקרה במובן חיובי. ופה עלולים להבין שחוטאים על ידי ה‘ במצוותו ובעזרתו או בשמו.
(ג) יש הרואים את הצירוף ’רעים וחטאים‘ כאילו אומר ’חוטאים רעים‘, כלומר חוטאים מאד. שיטת הצירוף הזאת נפוצה למדי בתנ“ך, אך לא תמיד מזוהה בקלות. הוא נקרא על ידי החוקרים הֶנְדִּיאָדִיס על פי היוונית ”אחד על ידי שניים“, כלומר מביעים רעיון אחד מורכב על ידי שתי תיבות עם וו החיבור.

ו‘ ויחלק עליה֧ם ׀ לילה - ההפסק אחרי עליהם.
בב“ר מג נאמר כי הלילה נחלק, ואין זה מתאים לטעמים.

ז‘ והנה אימה חשכה גדל֖ה נפלת עליו - ההפסק אחרי גדלה, כי אימה וחשכה הם ענין אחד. וראה רש“י והתרגום.

ח‘ ארבע מאות שנה - מוסב על ’כי גר יהיה זרעך‘, וכן בב“ר מד, וזה נחוץ לחשבון. וראה במגלה ט. על השינוי בתרגום השבעים.

ט‘ והנה תנ֤ור עשן֙ ולפיד אש - נראה לי שהשופר הפוך (מהפך) הוא במקום גרש (טעם מפסיק) וההפסק בו מראה כי לפיד האש אף הוא מוסב על התנור. כן פרש אב“ע ורמב“ן כנגד התרגום, ויוכיח גם ’עָבַר‘ לשון יחיד.

י‘ ובן שמנת ימים ימול לכם כל זכ֖ר לדרתיכם - ההפסק אחרי זכר, ואילו היה ההפסק אחרי ’לכם‘ יכולנו להבין כי רק הזכרים מעבירים את המצוה לבניהם. והרי אין ההלכה כן.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.48 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 05/11/2008 ב-12:25:02    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ויחלק עליהם ההפסק אינו אחרי עליהם כי מחוברים בטעם מחבר
תפקיד הפסק לא להדביקם
אבל פסק בא לעשות הפסק קל בין מילים מחוברות תחבירית
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.12 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 05/11/2008 ב-17:51:49    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא.
לענ"ד פסק בא פה במקום טעם מפסיק.
הרי אין מקום לגרש סמוך לתביר, ולכן חייב להיות משרת (בד"כ מרכא)
אבל כדי למנוע חיבור התיבות 'עליהם' 'לילה' הוסיפו פסק, ואגב כן נהפך המרכא לדרגא.
גלוי וידוע לי כי מרבים לאמר כי פסק איננו מפסיק,
אבל פה הוא בא בדיוק במטרה זאת.
כבר כתבתי על כך פה - אולי בענין תחלת ספר בראשית.
ראה פה:
http://www.hagigim.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15174&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=%F4%F1%F7+%E2%F8%F9
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.073 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::