הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
זוטות כי תשא

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 28/02/2010 ב-16:33:47    כותרת הודעה: זוטות כי תשא תגובה עם ציטוט

א' ויאמר ה' אל משה קח לך סמים נטף ושחלת וחלבנה סמים ולבנה זכה - ראה חזקוני שטוען כי חז"ל פרשו בניגוד לפשוטו של מקרא (ראה כריתות ו.). אך עיון יוכיח כי פירוש חז"ל תואם את הטעמים.

ב' נטף | ושחלת - ברויאר (טעמי המקרא עמוד 131) כי חסרה בטעמים להפריד בין שתי התיבות, אף כי נחוץ להפריד ביניהם מבחינה התחביר (ברשימה נראה שחסר פריט). אך ראה גם את אשר כתבתי פה:
http://www.saad.org.il/elihu/devekim.doc

ג' וכל הארץ הזאת אשר אמרתי אתן לזרעכם - לפני שבועיים כתבתי הערה למישהו על השימוש בפשטא במקום במונח לפני זקף. פה יש דוגמא של פשטא (אתן) שבא בגלל מה שקדם לה. ראה הסבר שונה במעט אצל ברויאר עמוד 114.

ד' ויפסל שני-לחת אבנים - פזר בלי תלשא/תרסא אחריו. חריג אך מצוי מדי פעם שפזר בא בלי תלשא או לפחות 'מרווח' בינו לקדמא-גרש. מצאתי במחזור תפלה של נוסח אנגליה שהטעימו בתיבה 'שני' תרסא, אך לא מצאתי מאין נלקח החילוף הזה.

ה' כי זה משה האיש. מקרא מסורס, כי היה לכתוב 'כי משה האיש, זה אשר העלנו..', או אולי 'משה זה, האיש אשר..'
רש"י מפרש בעזרת אגדה על פי הטעמים 'כמין דמות משה הראה להם השטן, שנושאים אותו באוויר רקיע השמים אשר העלנו..'

ו' ובמה יודע אפוא כי מצאתי חן אני ועמֶך הלא בלכתך עמנו ונפלינו אני ועמְך נכל העם... - עמך בזקף, אך פעם משוואה ופעם מ סגולה. כי פעם התיבה באמצע דיבור ופעם בסוף שאלה.

ז' ושכתי - בן-דוד (צורות הקשר וצורות הפסק עמוד 330) מביא טבלה יפה המשווה את שתי הצורות האפשריות לפעלים אחדים:
וגלתי (ישעיה סה) כנגד גלותי (יהושע ה)
סכתי (דניאל י) כנגד ושכתי
שכת (איוב א) כנגד סכותה (איכה ג)
קצתי (בראשית כז) כנגד וקצות (דברים כה)
רצתי (מל"ב ה) כנגד רצותי (שמ"א יב)
ושבתי (שמ"א יב כנגד וסבותי (קהלת ב)
וראה מה שכתבתי לפני שבועיים על 'וצרתי את צרריך'

וכמובן ראה את אשר כתבתי לפני שלוש שנים:
http://www.hagigim.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14780&highlight=%FA%F9%E0
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
שחל
רב
רב




הצטרף בתאריך: Mar 28, 2008
הודעות: 380
0.10 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/03/2010 ב-03:22:23    כותרת הודעה: Re: זוטות כי תשא תגובה עם ציטוט

אליהוא כתב/ה:
ה' כי זה משה האיש. מקרא מסורס, כי היה לכתוב 'כי משה האיש, זה אשר העלנו..', או אולי 'משה זה, האיש אשר..'
רש"י מפרש בעזרת אגדה על פי הטעמים 'כמין דמות משה הראה להם השטן, שנושאים אותו באוויר רקיע השמים אשר העלנו..'


היה לו לכתוב... ההצעות גם הן מסורסות. ולכאורה היל"ל כי זה האיש משה.
ולא הבנתי איך קשור פירוש רש"י לטעמים.
________________________________________
ואומר להם למי זהב (זקף) התפרָקו (טפחא) ויתנו-לי.
1) התפרָקו בקמץ שלא כמנהג.

2) לכאורה התפרקו הוא ציווי, וכך אמר אהרן "למי זהב התפרקו". אבל א"כ היה צ"ל ההפסק הגדול אחרי התפרקו.
ורש"י פירש: אמרתי להם דבר אחד למי זהב לבד, והם מהרו והתפרקו ויתנו לי. ולפי זה אולי התפרקו אינו מדברי אהרן, אלא פעל עבר, מה שעשו ישראל.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.52 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/03/2010 ב-15:16:14    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

שאגת אריה וקול שחל
התפרקו גם בקמץ וגם בשוא יכולים להיות בעבר או ציווי.
ברור שזה מדברי אהרון. "ויתנו לי" גם לא מדברי אהרון?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שחל
רב
רב




הצטרף בתאריך: Mar 28, 2008
הודעות: 380
0.10 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/03/2010 ב-20:04:14    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

ידעתי שהתפעל וצווי שווים בנקודתם. ורק השאלה השנית מתורצת ע"פ רש"י. (לכן השארתי ריוח שורה בין שתי השאלות. באמת.)

ברור שהכל דברי אהרן. השאלה היא כשהוא מצטט מה שאמר לישראל (ואומר להם), מה בדיוק הציטוט ומה המעשה שיצא מזה.
ע"פ רש"י נראה שהפירוש: ויאמר אהרן אל משה "אל יחר ... ואומר להם 'למי זהב', [וישראל] התפרקו ויתנו לי...".

אבל יש כאן עוד שאלה, כי מפורש למעלה ויאמר להם אהרן פרקו נזמי הזהב.

צריכים לעיין במפרשים.

יש לכם תשובה על הקמץ?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.52 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/03/2010 ב-20:57:43    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

בדברי אהרון אל משה,
"התפרקו" הוא כנראה עבר,
אמרתי להם "למי זהב", וכששמעו כך - התפרקו ונתנו לי.
וכפי שהבאת מרש"י
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/02/2011 ב-20:07:03    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

"וישב העם לאכול ושתו" (לב ו), לכאורה מתבקש 'לאכול ולשתות', ואכן התרגום מוסיף את הל' החסרה.
השאלה היא איך לפרש את הצירוף דנן. האם יש לנו מקרה נדיר שהצירוף 'אכול ושתו' קפא ונחשב כמילה אחת [כמו בשפתינו 'הבית ספר' ועוד], לפיכך רק בתחילתו מופיעה ל', או שנאמר שיכול להיות 'לאכול ולשתות' וכן 'וישב העם אכול ושתו', ומשום מה הרכיב הראשון והרכיב השני משתי ההצעות - התחברו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/02/2011 ב-20:52:27    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

"אתה והעם (זקף) אשר העלית מארץ מצרים" (לג א).
ההטעמה טעונה ביאור: לכאורה הזקף היה צריך לבוא בתיבת 'אתה', שהרי 'אשר העלית מארץ מצרים' מוסב על העם ולא על משה, והשיעור הראוי: אתה - והעם אשר העלית מארץ מצרים.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/02/2011 ב-21:49:31    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

"וְגֵרַשְׁתִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי" (שמות לג ב).
כל אימת שמופיעה שישיית עמים זו [כך, או בשינויי שמות מעטים] נוהגים הטעמים לחלק אותם לשלושה זוגות של שנים שנים. אף כאן הם מחלקים (על ידי זקפים): הכנעני האמורי, והחתי והפרזי, החוי והיבוסי.
אולם לכאורה הופעתן של וו"י החיבור שבמשפט זה מוכיחה על הטעמה אחרת. בזוג הראשון חסרה הו"ו ברכיב השני, בזוג השני היא מופיעה בשניהם, ובזוג השלישי היא חסרה ברכיב הראשון. מה הטעם לאי סדר משונה זה?
אך אם נחלק את השישה לשני זוגות של שלושה שמות, הענין יתבאר מאוד: יעויין בראב"ע לשמות (א ד), המביא ששה סוגים של רשימות המחוברות בו"ו החיבור באופן מלא או חלקי. אחד הסוגים משמש ברשימת אבני החושן: אודם פטדה וברקת, נופך ספיר ויהלום, לשם שבו ואחלמה, תרשיש שהם וישפה. השנים הראשונים בלי ו"ו, והשלישי עם ו"ו.
אותו הדבר אצלנו. בעצם יש כאן שני זוגות המחוברים באותה הדרך: הכנעני האמורי והחתי, הפרזי החוי והיבוסי. אלא שבתחילת השלישיה השניה נמצאת ו"ו החיבור הבאה לחבר בין שני הזוגות, ואינה שייכת לרכיבים עצמם.
במקום אחד מחלקים הפסוקים עצמם רשימות שמות לחלקים של שלושה שלושה!
כוונתי לרשימת עשרת העמים שארצם הובטחה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים (בראשית טו, יט-כא):
(יט) אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי:
(כ) וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים:
(כא) וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי:
יש כאן עשרה שמות, ולמעשה היה דווקא יותר נוח לחלק אותם שנים שנים וכך לקבל חמשה זוגות. אבל הפסוקים מחלקים זאת דווקא לשלוש קבוצות של שלושה שלושה, ולפיכך נאלצים להוסיף לזוג השלישי את הרכיב האחרון.
רק במקום אחד מצאתי שהו"ו מוכיחה את דרך חלוקת הטעמים: "הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי, הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי, הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי" (דברים כ יז). וזה על דרך 'דן ונפתלי, גד ואשר' שראב"ע מציין בפירושו שם.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.13 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 21/02/2011 ב-17:10:45    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

פסח:

הכל נכון - בענין אתה והעם זה צפוי, כי כל המשפט 'אשר...' ארוך ומסורבל למדי.
ולכן יש לפניו הפסק. צריך לנשום, לא?

נושא הרשימות בתנ"ך ידון בהרחבה על ידי פרלמן. הרבה דפים - מודפסים במכונת כתיבה
- זה מה שהיה אז, והוא הוסיף טעמים וניקוד ביד. וכל שגיאה - טוב, אתה מבין מן הסתם:
עבודת נמלים (צ"ל "יגיע כפיים").
אם תרצה, אנסה לחפש אצלי ואולי גם אצלם משהו.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.31 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 21/02/2011 ב-22:11:09    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

כמובן שאשמח אם תמצא משהו מעניין
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.093 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::