הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
קידש ידיד מבטן

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
כוכב-דוד
רב האתר
רב האתר



גיל:58
הצטרף בתאריך: Sep 23, 2008
הודעות: 2479
0.59 הודעות ליום
מיקום: ירושלים
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/02/2013 ב-01:18:52    כותרת הודעה: קידש ידיד מבטן תגובה עם ציטוט

מסכת שבת דף קלז ע"ב:

"והמברך אומר: אשר קידש ידיד מבטן".

מי הוא הנקרא ידיד?
אמר ר"ת שהוא אברהם, כמו שדרשו בפרק כל המנחות דף נג ע"ב: "בן ידיד - זה אברהם, דכתיב: (ירמיהו יא, טו) מֶה לִידִידִי בְּבֵיתִי".

וקשה, מה שייך "מִבֶּטֶן" באברהם?
אלא פירש רש"י שהוא יצחק, וכך הוא בזוהר חדש שיר השירים דף ז ע"א. ודרשו הראשונים (בראשית יז, כא) וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק, ראשי תיבות של אקי"ם: אשר קידש ידיד מבטן.
ומהו מִבֶּטֶן?
פירש רש"י: "מבטן - דקודם שנולד נתקדש למצוה זו".
כלומר שהקידוש היה מבטן. לפירוש זה צריך להטעים בברכה: אשר קידש ידיד – מבטן, בטעם מפסיק במילה ידיד, כי המילה מבטן עולה על המילה קידש.

וקשה, שאם כן היה הנוסח צריך להיות: אשר קידש מבטן ידיד, או אשר מבטן קידש ידיד, או אשר ידיד קידש מבטן. כך מוכחת המשמעות שהמילה מבטן עולה על המילה קידש. אבל עתה משמע שהמילה מבטן עולה על המילה ידיד שכן היא סמוכה לה. ומנין לפרש דאיירי אלפני פניו, והרי קי"ל כרבי יוסי דאמר דאפילו איניש לא מחית נפשיה לספיקא (מסכת קידושין דף נא ע"ב; ודף סד ע"ב), קל וחומר שאין לתקן ברכה בלשון שאינה מבוררת!

לכן נראה לפרש שלאפוקי מאברהם הנקרא ידיד סתם, יצחק נקרא ידיד מבטן, שהיה הראשון שידידותו כלומר אהבתו היתה כבר מבטן – מעת לדתו. ואותו ידיד מבטן נתקדש אחר כך במילה ביום השמיני, כמו שאמרו לעיל בדף קלה ע"ב שאין נימול לשמונה אלא המחוייב במילה כבר בלידתו.
לפירוש זה צריך להטעים בברכה: אשר קידש – ידיד מבטן, בטעם מפסיק במילה קידש, והמילה מבטן סמוכה למילה ידיד.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
דתי_ברשת
מנהל האתר
מנהל האתר




הצטרף בתאריך: 16/11/2003
הודעות: 15405
0.84 הודעות ליום
מיקום: המבורג, גרמניה
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/02/2013 ב-13:28:02    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

י"כ. אבל למה לא שייך "מבטן" באברהם? אם "מבטן - דקודם שנולד נתקדש למצוה זו", מה הבעיה שיתקדש אברהם קודם שנולד? האם בגלל שאימו היתה עובדת עכו"ם? האם זו סיבה להגיד שהוא לא יכול להתקדש קודם שנולד?
_________________
"יש בעולם שלושה סוגים של אנשים: כאלה שיודעים לספור וכאלה שלא"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל בקר באתר הבית של המשתמש MSN Messenger
כוכב-דוד
רב האתר
רב האתר



גיל:58
הצטרף בתאריך: Sep 23, 2008
הודעות: 2479
0.59 הודעות ליום
מיקום: ירושלים
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/02/2013 ב-18:00:25    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

עקרונית זה ודאי יתכן. אבל מאין לחדש שהוא התקדש מבטן? בפשטות נזכר בו שנתקרב רק לאחר מכן.
הרשב"א הקשה כך ודרש גזירה שוה מירמיהו שנאמר בו בטרם יצרתיך בבטן ידעתיך.
ועדין קשה, הרי לימוד זה לא נזכר בחז"ל, וכיצד תיקנו ברכה שאין מקור שניתן להבין ממנו את פירוש מילותיה?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
דתי_ברשת
מנהל האתר
מנהל האתר




הצטרף בתאריך: 16/11/2003
הודעות: 15405
0.84 הודעות ליום
מיקום: המבורג, גרמניה
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 18/02/2013 ב-18:23:44    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אם כך, אוסיף ואקשה - למה לא למדו "התקדש מבטן" על יעקב אבינו? שהרי מיצחק יצא חציו טהור (יעקב) וחציו טמא (עשיו). אם כך, הוא לא התקדש במלואו, ואילו מיעקב יצאו כולם טהורים...
_________________
"יש בעולם שלושה סוגים של אנשים: כאלה שיודעים לספור וכאלה שלא"
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל בקר באתר הבית של המשתמש MSN Messenger
כוכב-דוד
רב האתר
רב האתר



גיל:58
הצטרף בתאריך: Sep 23, 2008
הודעות: 2479
0.59 הודעות ליום
מיקום: ירושלים
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 19/02/2013 ב-00:17:29    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מזכירים את הראשון שנימול לשמונה ימים. כל שאר הנימולים רק ממשיכים את מורשת אותה 'ברית יצחק'.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
frt222
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Jul 29, 2008
הודעות: 2334
0.55 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 22/02/2013 ב-00:28:08    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מעניין. תודה רבה! 58.gif
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.073 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::