הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
אשר לא-היה כמוהו ב(ארץ) מצרים

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
שחל
רב
רב




הצטרף בתאריך: Mar 28, 2008
הודעות: 380
0.09 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 07/01/2011 ב-02:11:03    כותרת הודעה: אשר לא-היה כמוהו ב(ארץ) מצרים תגובה עם ציטוט

בפרשת וארא ט,יח: אשר (קדמא) לא-היה (מהפך) כמוהו (פשטא) במצרים (זקף)
שם ט,כד: אשר (תלישא גדולה) לא-היה (מהפך) כמוהו (פשטא) בארץ מצרים (זקף)

מה ביניהם? האם 'בארץ' שלאחרי הפשטא שמארכת המשפט, גורמת לחלק 'אשר לא-היה כמוהו' ע"י התלישא?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.28 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 08/01/2011 ב-19:59:54    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

לא מסתבר, הרי השאלה שלך נוגעת לתחום שבשליטת הפשטא, מדוע שדבר שנמצא מחוץ לתחום זה - ישפיע?
למעשה התלישא היא המצב הרגיל, שהרי יש כאן שלוש תיבות בשלטון פשטא, אם כן זו יחידה הראויה לחלוקה, ויכול לבוא שליש ולחלק אותה. והן אמנם שאם נקודת החלוקה היתה בתיבה הסמוכה לפשטא, לא היה בא שליש, כפי שכבר הובהר ביותר מאשכול אחד בפורום זה. אין שליש בא בסמוך לתיבת המשנה שהוא מחלק את תחומו. אבל כאן השליש בא בתיבה הראשונה, ולא בזו הסמוכה לפשטא, לפיכך הפסוק עם התלישא הוא המצב הטבעי.
אלא שלפעמים השליש נעלם אפילו בתיבה שאינה סמוכה לתיבת המשנה. ברויאר בספרו מציין מצב כזה לגבי גרש, ומן הסתם הוא הדין לגבי תלישא גדולה. וזה לשונו (עמ' 58 סעיף 46):
ויש לפעמים גרש ההופך למשרת, אף על פי שאין הוא סמוך לתיבת המשנה. אולם תופעה זו מצויה רק ביחידה הכוללת שלוש תיבות בלבד. הוא מביא שש דוגמאות כאלו:
לבלתי / שמור מצוותיו (דברים ח יא)
דרשו / מעל-ספר ה' (ישעיה לד טז)
אתה / ובנך ובתך (דברים טז יא) [השוה לעומת שמות כ ט)
נגש / והוא נענה ((ישעיה נג ז)
אחרי / ה' אלהיכם (דברים יג ה)
ומש / חצי ההר (זכריה יד ד).

הלוכסן מציין את נקודת החלוקה הראויה, ואף על פי כן יש משרת בתיבה הראשונה ולא גרש. [הוא מביא שם שש דוגמאות אחרות שבא כן גרש]
והוא הדין לענייננו: על פי רוב בא שליש בתיבה שאינה סמוכה למשנה, אבל יש תופעה שביחידה בת שלוש תיבות ולא יותר - הופך השליש למשרת למרות שאין הוא בא בתיבה הסמוכה למשנה.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
שחל
רב
רב




הצטרף בתאריך: Mar 28, 2008
הודעות: 380
0.09 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/01/2011 ב-02:37:21    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

אבל למה בפסוקים סמוכים יהא שינוי בזה?

[שינוי כזה, אבל במשרתים, יש בפ' שמיני - 'כי חקך' - שאחד מוקף והשני יש בו מונח].

ומ"ש שסמוך למשנה לא יבוא שליש, בל תשכח את אשר דברנו פה
http://www.hagigim.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20064
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהוא
רב
רב




הצטרף בתאריך: Jan 13, 2004
הודעות: 687
0.12 הודעות ליום
מיקום: סעד
עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/01/2011 ב-17:44:39    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

נראים לי דברי פסח שלא יתכן שהתיבה אחרי הפשטא תשפיע על איכות טעם טפל לו.

חילופי טעמים כאלה מובאים אצל רחל משיח (מערכות מקבילות) אלא אין לי כעת,
כי כבר אמרתי שאני גולה מביתי שנבנה בו ממ"ד.
לענ"ד הטעם המתאים הוא דוקא גרש, אלא לפעמים מוחלף בתלשא.
ויתכן שגם מספר התיבות משפיע, אבל אין מקום לגרש (או משרת שמחליפו) בתיבה 'לא', כי זאת תיבה קצרה ומועדת למקף. (לכן תלשא איננו הטעם המתאים ביותר.)
אשמח לתשובה ממי שיש לו הספר.
והואיל והזכרנו, הדוגמה הטובה ביותר למערכות מקבילות היא:
ארך היריעה האחת...
זהו פסוק שבא בתרומה וויקהל בדיוק אותו דבר, אבל פעם לגרמיה ופעם גרש בתחלתו.
ויש עוד פסוק דומה שם.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש בקר באתר הבית של המשתמש
פסח
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 25, 2006
הודעות: 1389
0.28 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 09/01/2011 ב-21:50:09    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

סוף סוף נבנה אצלך הממ"ד, אליהוא, כבר שלושת רבעי שנה...
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.47 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 10/01/2011 ב-20:45:47    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

הקסאמים מגיעים עד לסעד?
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.104 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::