הגיגים  
 תפריט ראשי
· עמוד הבית
· פורומים
· צור קשר
· כניסה למנהלי האתר
 

כרטיס אישי | מפתח הפורומים | שאלות ותשובות | חיפוש | רשימת חברים | קבוצות משתמשים | עיטורים | דירוגים | הצג הודעות מאז ביקורך האחרון
כִּכַּר זָהָב טָהוֹר - תרומה - ויקהל

 
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
יעקב.ב.
רב
רב




הצטרף בתאריך: Sep 05, 2011
הודעות: 474
0.18 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 22/02/2012 ב-19:00:00    כותרת הודעה: כִּכַּר זָהָב טָהוֹר - תרומה - ויקהל תגובה עם ציטוט

בפסוק: כִּכַּ֛ר זָהָ֥ב טָה֖וֹר יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ אֵ֥ת כָּל-הַכֵּלִ֖ים הָאֵֽלֶּה: (פרשת תרומה – שמות כ"ה ל"ט).
הביא התורה תמימה את דרשת חז"ל בזה, וז"ל: ככר זהב. תניא, באה זהב באה ככר, אינה באה זהב אינה באה ככר [מנחות כ"ה א']:
ובהערותיו (אות מ"ה) כתב וז"ל: ר"ל אם אינה באה זהב אין מקפידין לעשותה ככר, ועיין משכ"ל בפסוק ל"ב אות ל"ט, והנה לא נתבאר מקור לדרשה זו. ודקדקתי איזה שנוי בנקוד מלה זו כאן ובפ' ויקהל בעשיה (ל"ז כ"ד) דכאן מנוקד כִּכַּר בפתח הכ"ף השני ושם מנוקד בקמץ (כִּכָּר), והנ"מ בין הנקודות האלה מבואר שהפתח מושך את התיבה להתיבה שלאחריה והקמץ מפסיקה, ואולי סמכו על שנוי זה לדרוש ככר זהב למלה אחת, והיינו שזה תלוי בזה, וכמ"ש באה זהב באה ככר, משא"כ בעשיה בפ' ויקהל שכבר היו כל הכלים מוכנים א"צ להורות על זה, לכן כתב שם כִּכָּר בקמץ. וראה איך אנקלוס הרגיש בשנוי דכאן תרגם ככרא דדהב, וזה מורה רמז לדרשה שלפנינו, ובפ' ויקהל שם תרגם ככרא דהב בלא ד' השמוש, וההרגש מבואר כמש"כ, ודו"ק. עכ"ל התו"ת.
וכדברים האלה ממש, כתב גם הנצי"ב בפירושו העמק דבר בשם בנו ר' חיים ברלין, וכתב ג"כ את הדיוק מאונקלוס (בדפוסים הישנים של העמק דבר אינו נמצא, אלא רק בדפוסים החדשים).
אמנם, יש להעיר ולציין שבכ"י לנינגרד הכ"ף השניה בקמץ גם כאן וגם בויקהל (ועפ"ז גם בתנ"ך ברויאר כן), אך לעומת זאת בהרבה כ"י אחרים כאן בפתח, ובויקהל בקמץ, ובמנחת כליל כאן כתב: ככר. הכ"ף שניה בפתח: ובויקהל (ל"ז כ"ד) כתב: ככר. דין הכ"ף שניה בקמץ: ובמסורת הקריאה ג"כ כתב כאן: ככר. הכ"ף שניה בפתח: ושם כתב: ככר. הכ"ף שניה בקמץ: ובל"ח כ"ז כתב: הככר ככר לאדן. הכפי"ן השניות קמוצות, ודככר דצואה לעיל כ"ה ל"ט היא פתוחה ודעשיה שם ל"ז כ"ד קמוצה, כן העיד ר' איצק פרעמישלא* בקונטרס דברי אמת שכ"ה במקראות גדולות, וכ"ה בכל הספרים המדויקים שלפנינו: עכ"ל. וגם בדפוס קורן כאן בפתח ושם בקמץ.

*חיבר תקון סופרים מדויק, שכתב ע"ז בשערי אפרים (שער ג' סעיף י"ד) וזכינו שקרוב לימינו נדפסו חומשי תורה עפ"י המדקדק מהר"א מפרעמסלא ושמעתי כי הם מנוקים בצדק ויש לקורא להרגיל עצמו בהם. ובראש התיקון יש קונטרס שנקרא "דברי אמת" שבו בירר את הנוסחאות שיש בהם מחלוקת.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח דואל
אליהו
אדמו"ר
אדמו




הצטרף בתאריך: Aug 24, 2006
הודעות: 2316
0.51 הודעות ליום

עיטורים: 0
הודעהנשלח: 23/02/2012 ב-11:56:37    כותרת הודעה: תגובה עם ציטוט

מה יתן לי כל זה ומה יוסיף.
הנוסח ככר בפתח בפרשת תרומה נדחה מפני הנוסחאות המדויקות,
גם אחרי כל הפלפולים אין סברא לחלק בין תרומה לויקהל.
ושוב הנוסחאות המדויקות יותר שלנו מכריעות.
בנוסח התאג' (טרם בדקתי סביוניטה ושפרבר) אין הבדל בין תרומה לויקהל.
חזור למעלה
לעמוד הראשי
צפה בכרטיס האישי של המשתמש
הצג הודעות קודמות:   
הפורום נעול. אינך יכול להוסיף הודעות, לכתוב תגובות ולערוך הודעות של עצמך   ההודעה נעולה. אינך יכול לכתוב תגובות או לערוך את ההודעה, אם אתה כתבת אותה    מפתח הפורומים -> טעמי המקרא ודקדוקי קריאה כל הזמנים הם שעון ישראל (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה לא יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה לא יכול לצרף קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים מפורום זה
Website powered by

כל הזכויות שמורות ©
העמוד נוצר תוך: 0.068 שניות

:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::