העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי שחל » 17 מרץ 2017, 00:46

הֶֽעָשִׁ֣יר לֹֽא־יַרְבֶּ֗ה וְהַדַּל֙ לֹ֣א יַמְעִ֔יט, מִֽמַּחֲצִ֖ית הַשָּׁ֑קֶל

מִֽמַּחֲצִ֖ית - מ' זו נמשכת גם ל"לא ירבה"?
שחל
 
הודעות: 98
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 17 מרץ 2017, 08:33

נכון, יפה. אך לא לגמרי הכרחי, בהתחשב בנטיה שהחלק הראשון יגדל מהשני.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 570
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי ELIHU » 18 מרץ 2017, 22:36

כן הכרחי!
נראה אם תצליח להביא פסוק המוכיח אחרת.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 187
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 19 מרץ 2017, 12:53

דוגמות רבות יש לכך שחלוקת הטעמים לפעמים מוטית מהמשמעות לצורך הגדלת החלק הראשון של הפסוק. הובאו גם בברויאר וגם בדיונינו הרבים, כגון כאן: viewtopic.php?f=10&t=439&p=1159&hilit=%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7+%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F#p1159
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 570
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי ELIHU » 19 מרץ 2017, 23:03

מענין שלא רק אני אינני מסכים. גם אליהו חלק על דבריך בשרשור שהבאת כעת.

יש הבדל בין הפסוק 'כרתי אתך ברית' ובין הפסוק הנדון לעיל.
הרי 'ממחצית השקל' הוא משלים רגיל, מוסב על כל הקטע.
אבל 'ואת ישראל' מוסב רק על 'כרתי'. לכן היה ראוי להיות מחובר אל הקטע האחרון. ולא כמו שמצאנו
שהוא נראה מוסב על כל הקטע.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 187
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי שחל » 22 מרץ 2017, 01:11

אך האם זו דרך הדיבור "לא ירבה מן"?
בסגנון זמננו בהשפעת לשונות או"ה היו אומרים "לא ירבה... ימעיט על/מן". איך הוא דרך כתבי הקודש בכהאי גוונא?
שחל
 
הודעות: 98
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 22 מרץ 2017, 09:10

שמות יב, ד: וְאִם יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיוֹת מִשֶּׂה.
משלי יג, יא: הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט.
מלכים א יב, כח: רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלִַם.
יחזקאל מד, ו: רַב לָכֶם מִכָּל תּוֹעֲבוֹתֵיכֶם.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 570
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי שחל » 23 מרץ 2017, 06:01

לכאורה "רב" אלה הם ענין אחר.
התכוונתי לכגון מ"ש "לא תוסיפו על הדבר". ואולי פעל רבה אינו נוהג כן.
שחל
 
הודעות: 98
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 24 מרץ 2017, 00:44

שמתי לב שיש הבדל מה. אבל לכאורה לא מצאנו חילוק תחבירי בֵּין רַב לִמְעָט, ובין רב לרב.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 570
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron
האתר נבנה ע"י WP-Killer בניית אתרי וורדפרס וניהול תוכן