קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי ELIHU » 11 אוקטובר 2018, 09:11

ד"ר בוריס קליינר, שנשמע כמו עולה חדש מרוסייה, חקר לאחרונה את הצד המוסיקלי של הקריאה התימנית.
כמובן הוא מדבר על כל צדדי הקריאה [בקיצור],
אבל הוא מסביר את השוני בקריאה התימנים לעומת האשכנזים והספרדים.
https://www.youtube.com/watch?v=VlStMXqStjI
חצי שעה מרתקת, וכדאי לשמוע כמה פעמים, כי הדברים קשים לעיכול,
ודורשים הבנה גם של הקריאה עצמה, וגם של המושגים הדקדוקיים.

בקהל נמצא אורי מלמד: שימו לב לשבחים שמרעיף על המרצה.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 218
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי חיימקה » 15 אוקטובר 2018, 21:46

שמא אפשר קישור?!
[לא יוטיוב בבקשה, יען חסום אנוכי]
חיימקה
 
הודעות: 21
הצטרף: 30 יולי 2013, 15:19

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי ELIHU » 12 נובמבר 2018, 12:25

חיים: שלח לי דואל ואשלח MP3.

לכל מאן דבעי:
נתתי לתימני 'גזעי' את ההקלטה, והוא היה המום: הרי זה שעשה כל חייו ולא היה מודע לכך!
ואכן, ככה אמר גם ד"ר קליינר בהרצאה בהסבירו למה לא הרגישו בדבר כל השנים.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 218
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי חיימקה » 14 נובמבר 2018, 02:24

ולמה לא יעלה הקובץ לכאן, וייהנו ממנו כל באי הפורום?!
חיימקה
 
הודעות: 21
הצטרף: 30 יולי 2013, 15:19

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי ELIHU » 14 נובמבר 2018, 22:10

הקובץ איננו שלי, ואולי אסור להפיץ ככה.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 218
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי yuvall » 18 נובמבר 2018, 19:49

מעניין מאד! תודה!
yuvall
 
הודעות: 34
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 20 נובמבר 2018, 10:31

אני לא מצליח להעלות לפה את קובץ הPDF בו מפורט המחקר.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 810
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי מנהל האתר » 20 נובמבר 2018, 11:27

מצרף קובץ PDF בענין הקריאה התמנית לבקש ר' דוד כוכב.
קבצים מצורפים
g2_13-38.pdf
קובץ PDF בענין הקריאה התמנית
(1.23 MiB) הורד 13 פעמים
"יש בעולם שלושה סוגים של אנשים: כאלה שיודעים לספור וכאלה שלא"
סמל אישי של המשתמש
מנהל האתר
מנהל האתר
 
הודעות: 228
הצטרף: 21 מרץ 2013, 17:54
מיקום: נתניה

Re: קריאת התורה של התימנים

הודעהעל ידי שחל » 21 נובמבר 2018, 05:28

דברנו קצת על קריאתם מלרע
http://www.hagigim.com/hebnuker/modules ... ic&t=20097
שחל
 
הודעות: 112
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: קריאת התורה של התימנים - מחקר חדש

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 22 נובמבר 2018, 22:13

הנה ההסבר למה תמנים קוראים במלרע חלק ממילות המלעיל (אם הן מוטעמות בטעם מפסיק).
בסוף ההרצאה נאמר שאין הכרח שההברה האחרונה דוקא תתארך בטעם מפסיק, אפשר גם שההפסקה שאחריה תתארך. עיקר המטרה היא שהמילה הבאה תתחיל בזמנה המאוחר, ובזה משתמע שיש הפסק ענין.
מכאן, שהארכת ההברה האחרונה אצל חלק מהתמנים, נוצרה במשגה: קיצרו במקום שאמרו להאריך - בהפסקה עצמה; ובמקום זאת הֶאֱרִיכוּ לְמַעֲנִיתָם במקום שאמרו לקצר בהברה שאינה מוטעמת, וגעו בקולם למלאת את הזמן הנצרך להמתנה עד למילה הבאה.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 810
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד