בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי ישבב » 20 דצמבר 2018, 16:34

כִּי אִם יִהְיֶה לְבָעֵר קָיִן עַד מָה אַשּׁוּר תִּשְׁבֶּךָּ: (במדבר כד, כב)
בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה: (תהילים ד, ג)
אוֹתֹתֵינוּ לֹא רָאִינוּ אֵין עוֹד נָבִיא וְלֹא אִתָּנוּ יֹדֵעַ עַד מָה (תהלים עד, ט)
עַד מָה יְקֹוָק תֶּאֱנַף לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמוֹ אֵשׁ קִנְאָתֶךָ (תהלים עט,ה)
עַד מָה יְקֹוָק תִּסָּתֵר לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמוֹ אֵשׁ חֲמָתֶךָ: (תהלים פט, מז)


למה תהלים ד,ג יוצא דופן? (מֶה במקום מָה)
ישבב
 
הודעות: 16
הצטרף: 07 דצמבר 2018, 13:01

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 20 דצמבר 2018, 17:05

מצוי גם בסגול אף לא לפני גרונית (וגם לא לפני ק')
כגון בשמואל א טו, יד
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל וּמֶה קוֹל הַצֹּאן הַזֶּה בְּאָזְנָי.
מלכים ב ד, יג
מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ
מלכים ב ד, יד
וּמֶה לַעֲשׂוֹת לָהּ
ישעיהו א, ה
עַל מֶה תֻכּוּ עוֹד
ירמיהו יא, טו
מֶה לִידִידִי בְּבֵיתִ
ועוד
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 827
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי ישבב » 20 דצמבר 2018, 17:42

ייש"כ.
האם בכל זאת יש איזה הסבר לכך?
ישבב
 
הודעות: 16
הצטרף: 07 דצמבר 2018, 13:01

Re: מֶה

הודעהעל ידי שחל » 21 דצמבר 2018, 06:29

מה בסגול בכ"ד מקומות ע"פ המסורה
רד"ק במכלול http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=387
שחל
 
הודעות: 115
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 21 דצמבר 2018, 16:19

לפני גרונית קמוצה (וקו"ף הדומה מעט) לענ"ד הסיבה היא בידול בין הת"ק לת"ג המקבילה.
לענין שאר המקומות יש להעיר שגם אות השימוש שֶׁ = אשר, ניקודה אינו קבוע - סגול או פתח (ובתשלום דגש - קמץ). הצורה היסודית בפתח (בראשית ו, ג) בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר, והצורה הרווחת המאוחרת בסגול.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 827
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: מֶה

הודעהעל ידי ישבב » 22 דצמבר 2018, 20:24

שחל כתב:מה בסגול בכ"ד מקומות ע"פ המסורה
רד"ק במכלול http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=387

מעניין. ואני מניתי 59 מֶה +12 ומֶה. בחישוב פשוט 71 פעמים מֶה. כמעט שלוש פעמים כפול ממה שכתבת בשם הרד"ק.
ישבב
 
הודעות: 16
הצטרף: 07 דצמבר 2018, 13:01

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי שחל » 25 דצמבר 2018, 00:08

מסתמא מניין המסורה אינו כולל מה שלפני גרונית.
ואצלך?
שחל
 
הודעות: 115
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי ישבב » 02 ינואר 2019, 04:06

יכול להיות. לא בדקתי עדיין.
ישבב
 
הודעות: 16
הצטרף: 07 דצמבר 2018, 13:01

Re: בקשת הסבר לצורה יוצאת דופן בתהלים (עד מֶה במקום עד מָה)

הודעהעל ידי ישבב » 06 ינואר 2019, 05:36

מצאתי הסבר בספר "פענוח המסורה" (יוסף אליוביץ, אנטוורפן תשס"ו) עמוד 23, ואני מעתיק באופן חלקי את מה שכתב שם בתמונה, לעיון בשאר המקורות ראו בספר הנ"ל.

"הרבה זמן ויגיעה לקח לי להתאים ולפרש מסורה זו כי יש הרבה יותר מ24 פעמים מה במקרא וב"ה לאל גומר עלי הצליח בידי לבררו על מכונו בטוב בהסתמך על המקורות כלהלן חומש היכל ברכה קמרנא על פסוק שמות לב א מנחת שי על פסוק דברים כט כג ווייל על שמות לב א מספר 592 ספר מבין חידות על פסוק בראשית לא לו מכל אלה יוצא "מה" על דרך הרגיל נכתב בפתח או בקמץ בהפסקה אתנחתא וסוף פסוק אבל כשבא "מה" לפני האות "ע" או לפני האות "ח" כותבים אותה "מה" בסגול והמסורה זאת אומרת שיש 24 מקומות במקרא שהגם שלא לפני ע' או לפני ח' בכל זאת כתוב "מה" בסגול אבל יש עוד 5 שהם לפני ע' וח' והיו צריכים ליכתב "מה" בסגול ובכל זאת כתובים "מה" בקמץ ואחרי כל זה ישנם עוד שנים שלפני ע' וח' וכתובים "מה" בפתח אבל באלו יש מסורה במקומם שמוסרת עליהם שהם יוצאים מן הכלל והם פתחין לפני ח' שלא כרגיל ובכן סימנם כדלהלן"
ישבב
 
הודעות: 16
הצטרף: 07 דצמבר 2018, 13:01


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 2 אורחים

cron