דקדוקי קריאה בראשית

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

דקדוקי קריאה בראשית

הודעהעל ידי אליהו » 07 אוקטובר 2015, 18:32

דקדוקי קריאה והדרכת הקורא בפרשת בראשית, בהפטרה ובראשון של פרשת נח
וַֽיְהִי – בין אם יש געיה בין אם אין היו"ד בשוא נח
א ג יְהִ֣י א֑וֹר: המילים אינן מוקפות
א ה קָ֣רָא לָ֑יְלָה: טעם נסוג אחור לקו"ף
א ו לָמָֽיִם׃ הלמ"ד קמוצה
א ז מֵעַ֣ל לָרָקִ֑יעַ: להיזהר מהבלעת אות
א ט וַֽיְהִי-כֵֽן: תיבה בודדת בתחום הסילוק (סוף פסוק), מוטעמת בטעם סוף פסוק בלבד. אין טעם טיפחא בתיבה וַֽיְהִי, כן הדבר גם בהמשך הפרק
א י יַמִּ֑ים: היו"ד בפתח ולכן המ"ם אחריה בדגש חזק, רבים של 'ים'. כן הדבר גם בהמשך פס' כב
א יא תַּֽדְשֵׁ֤א: געיה בתי"ו והדל"ת בשווא נח. דֶּ֗שֶׁא: הדלי"ת ברביע ולא בזקף. עֹ֤שֶׂה פְּרִי֙: טעם נסוג אחור לעי"ן, וכן בהמשך הפסוק עֹֽשֶׂה-פְּרִ֛י, יש להעמיד קלות את קריאת העי"ן מפני געיה. בשני המקרים דגש חזק בפ"א הראשון אתי מרחיק, והשני מדין דחיק
א יח וּֽלְהַבְדִּ֔יל: געיה בשורק והלמ"ד בשווא נע ולא בחטף כפי שמופיע בחלק מהדפוסים
א כב וַיְבָ֧רֶךְ: במלעיל וכן הדבר בכל המקרא
א כד וְחַֽיְתוֹ-אֶ֖רֶץ: געיה בחי"ת
א כט לְאָכְלָֽה: האל"ף בקמץ קטן והכ"ף אחריה בשווא נח, כן הדבר גם בפס' הבא
א לא י֥וֹם הַשִּׁשִּֽׁי: היחיד מבין ששת ימי הבריאה בה"א הידיעה
ב א וַיְכֻלּ֛וּ: היו"ד בשוא נח והמילה במלרע
ב ג שָׁבַת֙: לשון עבר, השי"ן קמוצה והבי"ת אחריה רפויה
ב ד בְּהִבָּֽרְאָ֑ם: הרי"ש בשוא נע, לא: בְּהִבָּרָם וכן לקמן ה ג
ב ז וַיִּיצֶר֩: במלעיל, נכון הדבר גם בהמשך פס' יט. וַיִּפַּ֥ח: במלרע
ב ח גַּן-בְּעֵ֖דֶן: גַּן- במקף ולא במרכא
ב יב וּֽזְהַ֛ב: געיה תחת השורק והזי"ן בשווא נע
ב טו לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ׃ העי"ן והשי"ן בקמץ קטן הה"א בשתיהן במפיק.
ב יז אֲכָלְךָ֥: הכ"ף בקמץ קטן
ב יח אֶעֱשֶׂה-לּ֥וֹ: העמדה קלה באל"ף למנוע הבלעת העי"ן בחטופה, בלמ"ד דגש חזק מדין דחיק
ב יט מַה-יִּקְרָא-ל֑וֹ: להיזהר מהבלעת היו"ד. לא מַאִיקְרָא. היו"ד דגושה
בר' ב כא לֹא-מָצָ֥א עֵ֖זֶר: אין טעם נסוג אחור למ"ם
ב כב וַיִּבֶן֩: במלעיל. אֶֽת-הַצֵּלָ֛ע: במלרע
ב כג לְזֹאת֙ יִקָּרֵ֣א: יש להקפיד על הפרדת התיבות שלא יישמע שהתי"ו שבסוף התיבה הראשונה עומדת בראש התיבה השנייה. לֻֽקֳחָה-זֹּֽאת: העמדה קלה בלמ"ד מפני הגעיה ובשרוק, הקו"ף אחריה בשווא נע על אף שהרבה דפוסים ניקדוה בחטף קמץ , דגש חזק בזי"ן מדין דחיק
ב כד יַֽעֲזָב-אִ֔ישׁ: העמדה קלה ביו"ד למנוע הבלעת העי"ן החטופה והזי"ן בקמץ קטן
ב כה עֲרוּמִּ֔ים: דגש חזק במ"ם על אף שהרי"ש לפניה בשורק
ג ג פֶּן-תְּמֻתֽוּן: תיבה יחידה בתחום הסילוק (סו"פ) ומוטעמת בטעם זה בלבד; אין טיפחא במילה הראשונה
ג ה אֲכָלְכֶ֣ם: הכ"ף בקמץ קטן. וִהְיִיתֶם֙: הה"א בשווא נח ואחריה יו"ד בחירק מלא. כֵּֽאלֹהִ֔ים: האל"ף אינה נשמעת, כאילו כתוב, 'כֵּלוֹהִים'
ג ו גַּם-לְאִישָׁ֛הּ: מפיק בה"א, קריאה ללא מפיק יש בה כדי לשבש את משמעות הכתוב
ג יא אֲכָל-מִמֶּ֖נּוּ: הכ"ף בקמץ קטן
ג יב נָֽתְנָה-לִּ֥י: געיה בנו"ן הראשונה ודגש חזק בלמ"ד מדין דחיק
ג יג הִשִּׁיאַ֖נִי: שׁי"ן ימנית
ג טז עִצְּבוֹנֵ֣ךְ: הצד"י דגושה והשוא נע. יִמְשָׁל-בָּֽךְ: השי"ן בקמץ קטן
ג יז כִּֽי-שָׁמַעְתָּ֘: במקף ולא במונח
ג יט תֹּ֣אכַל לֶ֔חֶם טעם נסוג אחור לתי"ו. כִּֽי-עָפָ֣ר אַ֔תָּה: תיבת אַ֔תָּה במלעיל והאל"ף בפתח ואין טעם נסוג אחור בתיבת עָפָ֣ר
ג כא כָּתְנ֥וֹת: הכ"ף בקמץ קטן
ד ב רֹ֣עֵה צֹ֔אן: טעם נסוג אחור לרי"ש
ד ז תִּמְשָׁל-בּֽוֹ: השי"ן בקמץ קטן
ד יא וְעַתָּ֖ה אָר֣וּר אָ֑תָּה: הראשון בעי"ן ובמלרע, השני באל"ף ובמלעיל
ד טו כָּל-הֹרֵ֣ג קַ֔יִן: אין טעם נסוג אחור
ד טז וַיֵּ֥צֵא קַ֖יִן: טעם נסוג אחור ליו"ד
ד יז בֹּ֣נֶה עִ֔יר: טעם נסוג אחור לבי"ת. כְּשֵׁ֖ם בְּנ֥וֹ חֲנֽוֹךְ: טעם טפחא בתיבת כְּשֵׁ֖ם
ד יח לַֽחֲנוֹךְ֙: הלמ"ד בפתח
ד יט וַיִּֽקַּֽח-ל֥וֹ: געיה ביו"ד
ד כב אֶת-תּ֣וּבַל קַ֔יִן: טעם נסוג אחור לתי"ו השנייה
ד כג הַאְזֵ֖נָּה: האל"ף בשווא נח
ה כט זֶ֞֠ה: שני טעמים באותה תיבה, יש לקרוא קודם את הגרשיים ואחריו את התלישא. אֵֽרְרָ֖הּ: רי"ש ראשונה בשווא נע
ה לב אֶת-שֵׁ֖ם אֶת-חָ֥ם וְאֶת-יָֽפֶת׃ טעם טפחא על תיבת אֶת-שֵׁ֖ם
ו ג בְּשַׁגַּ֖ם: הגימ"ל פתוחה
ו ט מָ֥צָא חֵ֖ן: טעם נסוג אחור למ"ם

הפטרת בראשית ישעיהו מב ה – מג י:

מב ה הָאֵ֣ל ׀ ה֗': אין כאן מונח לגרמיה אלא פסק לפני רביע
מב ה רֹקַ֥ע: במלרע
מב ו וְאֶצָּרְךָ֗: קמץ קטן בצד"י, והרי"ש בשוא נח
מב ז לִפְקֹ֖חַ עֵינַ֣יִם עִוְר֑וֹת: טעם טפחא בתיבת לִפְקֹ֖חַ. עִוְר֑וֹת: הוי"ו רפויה בשוא נח. יֹ֥שְׁבֵי חֹֽשֶׁךְ׃ טעם נסוג אחור ליו"ד הראשונה, עם זאת השי"ן בשוא נע
מב יא יֹ֣שְׁבֵי סֶ֔לַע: טעם נסוג אחור ליו"ד הראשונה עם זאת השי"ן בשוא נע
מב יד אֶשֹּׁ֥ם: שׁי"ן ימנית דגושה מנוקדת בחולם חסר
מב טז וּמַֽעֲקַשִּׁים֙: העמדה קלה במ"ם למנוע הבלעת העי"ן החטופה
מב יח וְהַעִוְרִ֖ים הה"א בפתח
מב כא וְיַאְדִּֽיר׃ האל"ף בשווא נח
מב כב וּבְבָתֵּ֥י: בי"ת ראשונה בשווא נח על אף הקושי. הָחְבָּ֑אוּ: הה"א בקמץ קטן. הָשַֽׁב׃ שי"ן פתוחה
מב כד לְבֹזְזִ֖ים: זי"ן ראשונה בשווא נע
מב כה וַתְּלַהֲטֵ֤הוּ: העמדה קלה בלמ"ד למנוע הבלעת הה"א החטופה
מג א וְעַתָּ֞ה: בגרשיים לא ברביע. בֹּרַאֲךָ֣: הרי"ש בפתח לא בשוא
מג ב לִי-אָֽתָּה: במלעיל
מג ג כָפְרְךָ֙: כ"ף רפויה ובקמץ קטן
מג ה אֲקַבְּצֶֽךָּ: כ"ף סופית דגושה
מג ט וְיֵאָֽסְפוּ֙: וא"ו החיבור בשווא נע, כן הדבר גם בהמשך הפסוק וְיִצְדָּ֔קוּ וְיִשְׁמְע֖וּ וְיֹאמְר֥וּ
מג י לֹא-נ֣וֹצַר אֵ֔ל: טעם נסוג אחור לנו"ן

ראשון של פרשת נח:

ו ט הִֽתְהַלֶּךְ-נֹֽחַ׃ געיה בה"א הראשונה
ו יג וְהִנְנִ֥י: נו"ן ראשונה בשווא נח על אף הקושי וכן בפס' יז
ו טז אַמָּה֙: האל"ף בפתח והמ"ם אחריה בדגש חזק . תַּחְתִּיִּ֛ם: התי"ו השנייה בחירק חסר ואחריה יו"ד, מנוקדת אף היא בחירק ובדגש חזק. דומה הדבר בתיבה הבאה שְׁנִיִּ֥ם
ו יז ר֣וּחַ חַיִּ֔ים: יש להקפיד על הפרדת התיבות
ו יח וַהֲקִמֹתִ֥י ... וּבָאתָ֙: שתיהן מלרע עקב וי"ו ההיפוך לעתיד
ו כ שְׁנַ֧יִם מִכֹּ֛ל יָבֹ֥אוּ אֵלֶ֖יךָ לְהַחֲיֽוֹת׃ ישנם קוראים המבלבלים מקרא זה לבין קודמו שְׁנַ֧יִם מִכֹּ֛ל תָּבִ֥יא אֶל-הַתֵּבָ֖ה לְהַחֲיֹ֣ת אִתָּ֑ךְ ומוסיפים אחריו את התיבה 'איתך' הבאה בקטע הראשון בלבד
ו כא לְאָכְלָֽה׃ האל"ף בקמץ קטן
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 313
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 4 אורחים

cron