עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי yuvall » 25 דצמבר 2015, 00:31

עד היום שמעתי על כמה שגיאות בתיקון הקוראים "סימנים", האם מדובר במשהו שיטתי? האם מדובר במספר גדול של שגיאות? אם כן, האם קיימת רשימה מרוכזת של השגיאות?
העניין חשוב לי כיוון שגדלתי על תיקון קוראים זה, והיום אני קורא בתורה אך ורק על פי הכתוב ומוטעם בו.

יובל
yuvall
 
הודעות: 32
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי שחל » 25 דצמבר 2015, 02:25

הרושם שקבלתי בלי לבדוק הרבה

בהוצאות הראשונות נמשך יותר אחרי קורן (שבעיני המשתתפים המומחים כאן אינו חשוב מדוקדק). חוץ מטה"ד פשוטות.
במאוחרות שינה קצת או הרבה להתחשב יותר עם כתר אר"צ אבל לא כפוסק אחרון אלא לפי ראות עיניו
ובאחרונות יש לו ליקוט על הצד עם מקורות
שחל
 
הודעות: 111
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 25 דצמבר 2015, 08:46

היו לו הוצאות רבות, במשך השנים הוא הולך ומשתפר ומתקן על פי כתר ארם צובא.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 793
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי yuvall » 27 דצמבר 2015, 23:02

תודה על התשובות
yuvall
 
הודעות: 32
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי אליהו » 28 דצמבר 2015, 21:23

לסיכום
המהדורות הראשונות היו יותר לפי קורן (נדמה לי שגם עם קטונתי ברביע]
הן ראויות לגניזה
מהדורות האחרונות בנויות על ברויאר
וכמדומה שסטייה מברויאר מצוינת שם
בחומש שלו אינו נותן את הפנים רק לפי הכתר (לפי הוראה תמוהה שקיבל)
אבל מציין עם ציור של כתר מה נוסח הכתר.
לכן אם בזה אתה משתמש קנה את המאוחרות.
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 313
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי yuvall » 29 דצמבר 2015, 21:57

אני לא יודע היכן הקו המפריד בין המהדורות הישנות לחדשות. יש לי מהדורה 2007 - האם היא נחשבת מספיק חדשה לצורך העניין? (אם כי קיימת בה הטעות של "ליחמנה" בספר בראשית פרשת ויצא פרק ל' פסוק מ"א בחטף פתח)

ואגב, מה הכוונה "ראוי גניזה" האם עד כדי כך, ומה הביא את תנ"ך קורן למצב בו יש כל כך הרבה טעויות?
yuvall
 
הודעות: 32
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 30 דצמבר 2015, 09:31

בפני מהדירי קורן לא היה כתר ארם צובא וכתבי בעלי המסורה הטברנים. הם הגיהו על פי מהדורות של דקדקנים אחרונים שרבו בהן המשגים.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 793
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: עד כמה תיקון קוראים "סימנים" מדוייק?

הודעהעל ידי אליהו » 02 ינואר 2016, 22:44

לא כל כך עקבתי
טענתי בעיקר לשנות הנ' ותחילת הס'
מהדורת סז ודאי יותר טובה
אם יש שם קטונתי ברביע.....................
אם קשה לך לגנוז בגלל המעלות שלו מעבר לטקסט של המקרא

בכל זאת נסה מהדורה הכי עדכנית.
אגב יש ששלל הסימונים שלו עם האותיות הגדולות והקטנות ממש משגע אותם.
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 313
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron