עכבר חולד וחולדה

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

עכבר חולד וחולדה

הודעהעל ידי אליהו » 27 דצמבר 2015, 00:41

עד כה חשבתי לתומי שחולד משמונת השרצים בסוף שמיני הוא הזכר של מה שמכונה אצלנו חולדה

משנה מסכת כלים פרק טו בסוף מצודת החולדה טמאה ושל העכברין טהורה:
עי"ש במפרשים

כמדומה שמדובר במינים שונים.
לר"ד כוכב יש משהו בעניין, השאלה איך מתקשר למשנה זו.
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 312
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

Re: עכבר חולד וחולדה

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 27 דצמבר 2015, 01:21

הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 776
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: עכבר חולד וחולדה

הודעהעל ידי אליהו » 27 דצמבר 2015, 21:55

לא נכנסתי לכל הקישורים
משמע שחולדה גדולה בהרבה מעכבר כי היא יכולה לשאת עכבר בפיה כשככר בפי העכבר
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 312
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

Re: עכבר חולד וחולדה

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 27 דצמבר 2015, 23:08

4 הקישורים האחרונים זהים חוץ מהאחרון.

אכן, מה שמכונה היום חולדה זה בגודל של חצי חתול. בנערותי ניטרלתי (הרגתי) כאלו בב"ב, החתולים היו פוחדים מהם. ואילו עכבר הוא באורך אצבע.

גם החולד הוא בהחלט גדול, עד 20 ס"מ: http://mkm-haifa.co.il/schools/gavrieli ... d_ynet.htm
סרטון: https://www.youtube.com/watch?v=1hbO7rA4x1Q
וכאן בדקה 1:05 השוואה לכף יד: https://www.youtube.com/watch?v=KGb3KVK517s
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 776
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: עכבר חולד וחולדה

הודעהעל ידי אליהו » 06 ינואר 2016, 23:27

משנה מסכת כלאים פרק ח משנה ה
הקופד וחולדת הסניים חיה חולדת הסניים רבי יוסי אומר בית שמאי אומרים מטמא כזית במשא וכעדשה במגע:

תוספות מסכת בבא קמא דף פ עמוד א
פי' שוקיו דקין ולהכי נקרא חרצא שהחרצין ניכר בין השוקים מתוך שהן דקים ונראין גבוהים ומשום הכי תנן בפ"ח דכלאים חולדות הסנאים רבי יוסי אומר ב"ש אומרים מטמא כזית במשא וכעדשה במגע דמתוך שרגליה גבוהים ודקים מספקא להן שמא לאו היינו חולדה דקרא ויש לה תורת נבילה או שמא היינו היא ויש לה תורת שרץ והאי דמסיים ומאי שרצא דמתתאי שקיה ה"ק ומאי שרצא חולדה דכתיב בקרא שאין ספק דמתתאי שקיה שהי' רגליה קצרות ושורצת על הארץ וכן נראה לר"ת.

נוסף לחולד הרגיל יש יצור שלפי ר' יוסי לבית שמאי ספק חיה (מטמא במשא ובמגע בכזית, כמו חתול כלב אריה וכו') ספק שרץ (אינו מטמא במשא אם לא נגעו בו, אבל מטמא במגע בכעדשה)
והוא נקרא חולדת הסנאים

בפורטל הנ"ל של הדף היומי דנים בזה:
(15) פירוש: וממשיכה הברייתא: כְּשֵׁם שֶׁאָמְרוּ חכמים אֵין מְגַדְּלִין בְּהֵמָה דַּקָּה, כָּךְ אָמְרוּ שאֵין מְגַדְּלִין חַיָּה דַּקָּה, כגון כלבים וחתולים. ר' יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר: מְגַדְּלִין חיות בית שיש בהן תועלת ואינן מזיקות כגון כְּלָבִים כּוּפְרִין (כלבי ציד), וַחֲתוּלִים, וְקוֹפִין, וְחוּלְדּוֹת סְנָאִים, מִפְּנֵי שֶׁעֲשׂוּיִים אלה לְנַקֵּר (לנקות) אֶת הַבַּיִת ממיני שרצים, ולכן מותר לגדלם. ושואלים: מַאי [מה הן] חוּלְדּוֹת סְנָאִים הללו? אָמַר רַב יְהוּדָה: קוראים להן בארמית שַׁרְצָא חַרְצָא; וְאִיכָּא דְּאָמְרִי [ויש שאומרים]: שקוראים להן חַרְזָא, דִּקְטִינֵי שָׁקֵיהּ וְרָעֲיָא בֵּינֵי וַורְדִּינֵי [שדקות שוקיה ורועה בין הקוצים]. וּמַאי שַׁרְצָא [ומה טעם קוראים להן שרץ]? דְּמִתַּתַּאי שָׁקֵיהּ [מפני ששוקיה נמוכות] ונגררות על הארץ ונראות כשרץ השורץ על הארץ".
(16) הספק של בית שמאי לגבי מעמדה של "חולדת הסנאים" עשוי להיות מובן אם נניח שאכן היא שייכת לקבוצה סיסטמטית שונה מאשר החולד. הדמיון בין המינים בתת משפחת הסמורים גדול מאד וקשה להניח שהיה מתעורר ספק האם "חולדת הסנאים" היא שרץ אם גם החולד שייך לסמורים. ייתכן אם כן שיש כאן ראיה למזהים את החולד כמין מכרסם.
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 312
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 3 אורחים

cron