דקדוקי קריאה תרומה

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

דקדוקי קריאה תרומה

הודעהעל ידי אליהו » 08 פברואר 2016, 15:06

דקדוקי קריאה והדרכה לקורא בפרשת תרומה בהפטרה ובראשון של תצוה
ה ב יִדְּבֶ֣נּוּ: הדל"ת בשוא נע
כה ג זָהָ֥ב וָכֶ֖סֶף: יש להקפיד על הפרדת התיבות וכן בהמשך פס' ה: אֵילִ֧ם | מְאָדָּמִ֛ים וְעֹרֹ֥ת | תְּחָשִׁ֖ים
כה ה מְאָדָּמִ֛ים: מ"ם בשוא, אל"ף בקמץ חטוף
כה ח וְעָ֥שׂוּ לִ֖י: טעם מרכא נסוג אחור לעי"ן
כה י וְאַמָּ֤ה: אל"ף פתוחה ודגש חזק במ"ם להבדילו מאָמָה עבריה
כה יב וְיָצַ֣קְתָּ לּ֗וֹ: טעם מונח נסוג אחור לצד"י ודגש חזק בלמ"ד
כה יד עַ֖ל צַלְעֹ֣ת הָאָרֹ֑ן: טפחא בתיבה עַ֖ל
כה טז אֲשֶׁ֥ר אֶתֵּ֖ן אֵלֶֽיךָ: אין לסיים 'אשר, אתן אליך' (טעות נפוצה)
כה יט וּכְרוּב-אֶחָ֥ד מִקָּצָ֖ה מִזֶּ֑ה: טעם טפחא בתיבה מִקָּצָ֖ה, אין לקרא 'וכרוב אחד, מקצה מזה'
כה כ סֹכְכִ֤ים: כ"ף ראשונה בשווא נע ולא בחטף פתח כפי שמופיע בחלק מהספרים
כה כא מִלְֿמָ֑עְלָה: הלמ"ד הראשונה רפויה בשוא נח בניגוד למילה מִלְּמַטָּה שהלמ"ד דגושה בשוא נע
כה כב וְדִבַּרְתִּ֨י אִתְּךָ֝: יש להקפיד על הפרדת התיבות שלא לבטא חירק אחד לשתיהן
כה כד רָחְבּ֔וֹ: הרי"ש בקמץ קטן
כה כט וּקְשׂוֹתָיו֙: שי"ן שמאלית

הערה: ישנן שתי שיטות הנהוגות בקביעת מקום העלייה השלישית, יש מי שנוהג לקרוא עד פרק כה ל (פרשה פתוחה) ויש מי שנוהג להמשיך עד סוף הפרק (פסוק מ, פרשה סתומה). אין לכך נפקא מינה רק שאולי כדאי להודיע על כך מראש לציבור המתפללים ולהימנע מהערות מיותרות בזמן הקריאה.

כה לט כִּכָּ֛ר: הכ"ף השנייה בקמץ
כה מ מָרְאֶ֖ה: המ"ם בקמץ קטן אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה מָרְאֶ֖ה בָּהָֽר טפחא במילה 'מראה' וכך צריך לקרוא 'אשר אתה מראה, בהר'
פרק כו אַחת-אֶחת: כאשר המילה מוטעמת באחד המפסיקים העיקריים, סו"פ, אתנח, זקף או סגול => אֶחת, בשאר המקרים => אַחת. יוצא מן הכלל כו ח מִדָּ֣ה אַחַ֔ת
כו א מָשְׁזָ֗ר: עקב היות השי"ן והזי"ן מאותו מוצא – אותיות שיניות, יש קושי מסוים לבטא את השי"ן בשוא נח. המ"ם בקמץ חטוף של בנין הָפעל
כו ד לֻלְאֹ֣ת: געיה תחת הלמ"ד הראשונה והשווא אחריה, נע
כו ז לְאֹ֖הֶל: הלמ"ד בשווא נע ולא בקמץ
כו יב הָעֹדֵ֔ף: הטעם בדל"ת מלרע וכן הדבר גם בפסוק הבא
כז כב וּֽלְיַרְכְּתֵ֥י: הכ"ף דגושה הלמ"ד בשוא נח למרות הגעיא בוי"ו
כז כג בַּיַּרְכָתָֽיִם׃ הרי"ש בשוא נח והכ"ף אחריה רפויה
כו כד וְיִֽהְי֣וּ: וא"ו החיבור בשווא נע והקורא בפתח משנה משמעות לזמן עבר. מִלְּמַטָּה֒: הטעם במ"ם מלעיל, הלמ"ד דגושה בשוא נע, בניגוד למילה מִלְֿמַעְלָה שהלמ"ד רפויה ובשוא נח.
כו לא הָרְאֵ֖יתָ: הה"א בקמץ קטן
כו לג וְהִבְדִּילָ֤ה: במלרע וללא מפיק
כז ו כַּרְכֹּ֥ב: הכ"ף השנייה בחולם, לא בקיבוץ
כז יא מֵ֣אָה אֹ֑רֶךְ: טעם נסוג אחור למ"ם
כז טז עַמֻּֽדֵיהֶם֙ אַרְבָּעָ֔ה: בפשטא זקף ולא במונח זקף כפי שמופיע בחלק מהדפוסים
כז יט וְכָל-יִתְדֹ֥ת: היו"ד בחירק חסר והתי"ו בשווא נח על אף הקושי שבהגיית הדל"ת שלאחריה

הפטרת תרומה במלכים א ה כו-ו יג:

ו ה חַלּוֹנֵ֖י שְׁקֻפִ֥ים אֲטוּמִֽים: טעם טפחא בתיבת חַלּוֹנֵ֖י
ו ו לְבִלְתִּ֖י אֲחֹ֥ז בְּקִירוֹת-הַבָּֽיִת: טעם טפחא בתיבה לְבִלְתִּ֖י
ו ז אֶֽבֶן־שְׁלֵמָ֥ה מַסָּ֖ע נִבְנָ֑ה: טעם טיפחא בתיבה מַסָּ֖ע
ו ח הַצֵּלָע֙: במלרע. וּבְלוּלִּ֗ים: דגש חזק בלמ"ד השנייה
ו ט וּשְׂדֵרֹ֖ת: שי"ן שמאלית

ראשון של תצווה:

כז יט וְיִקְח֨וּ: הוא"ו בשווא נע. לְהַעֲלֹ֥ת: געיה בה"א מעמידה במעט את קריאתה למנוע הבלעת העי"ן החטופה
כח א לְכַהֲנוֹ-לִ֑י: געיה בכ"ף
כח ג ר֣וּחַ חָכְמָ֑ה: יש להקפיד על הפרדת התיבות
כח י עַ֖ל הָאֶ֣בֶן הָאֶחָ֑ת: טעם טפחא בתיבה עַ֖ל
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 311
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

Re: דקדוקי קריאה תרומה

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 08 פברואר 2016, 17:21

כז יט וְכָל-יִתְדֹ֥ת: היו"ד בחירק חסר והתי"ו בשווא נח על אף הקושי שבהגיית הדל"ת שלאחריה
באיזה מבטא הקושי?
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 760
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: דקדוקי קריאה תרומה

הודעהעל ידי אליהו » 09 פברואר 2016, 10:05

YITDOT
מי שמבטא ת' רפויה נכונה אין לו בעיה
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 311
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

הפטרת תרומה

הודעהעל ידי שחל » 16 אפריל 2018, 02:14

וַיְהִ֣י בִשְׁמוֹנִ֣ים שָׁנָ֣ה וְאַרְבַּ֣ע מֵא֣וֹת שָׁנָ֡ה לְצֵ֣את בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֣ל מֵאֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֩ בַּשָּׁנָ֨ה הָרְבִיעִ֜ית בְּחֹ֣דֶשׁ זִ֗ו ה֚וּא הַחֹ֣דֶשׁ הַשֵּׁנִ֔י

תלישא קטנה במקום טעם מפסיק?
שחל
 
הודעות: 111
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: דקדוקי קריאה תרומה

הודעהעל ידי אליהו » 18 אפריל 2018, 19:56

נכון
הזכרנו את זה שלפעמים תלישא קטנה משמשת טעם מפסיק אע"פ שבגד-כפת אחריה רפויים
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 311
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 2 אורחים

cron