קריאת התורה בטעמים טוניסאים

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי יהודי 016 » 10 ינואר 2017, 16:51

בקישור המצורף ישנה קריאה של עליית ראשון של פרשת השבוע פרשת ויחי בטעמים טוניסאים
שווה לצפותת!!! אך רק בזמנכם הפנוי כמובן...
תעקבו אחרינו ותעשו לייק וגם תגובה חיובית אם אפשר....
בעזרת השם אנחנו נשתדל להעלאות עוד דברים בהמשך....

עליית ראשון של הפרשה
https://youtu.be/Zo3LJLeG94k
שבת שלום!!!
יהודי 016
 
הודעות: 3
הצטרף: 10 ינואר 2017, 15:38

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 11 ינואר 2017, 01:12

יפה מאוד!
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 645
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי שחל » 11 ינואר 2017, 04:33

וְשָֽׁכַבְתִּי֙ עִם־אֲבֹתַ֔י וּנְשָׂאתַ֨נִי֙ מִמִּצְרַ֔יִם

מפני מה ניגון הפשטא של ונשאתני ארוך מזה של ושכבתי?

טעמי טוניס שונים משאר הספרדים?
שחל
 
הודעות: 107
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 12 ינואר 2017, 00:09

ידוע לי שבטעמים טוניסאים (כמו בטעמים ספרדים אחרים) מבדילים בין פשטא לבין "תרי פשטין". וכבר התריע על כך הרב מזוז (שהוא טוניסאי ג'רבאי) שזה אינו נכון כי תרי פשטין זה פשטא שרק מסומן שהוא מלעיל.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 645
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי יהודי 016 » 12 ינואר 2017, 17:54

לגבי הושכבתי עם אבותי ונשאתני ממצרים
ונשאתני בטעם תרי קדמין שזה יותר ארוך מקדמא
יהודי 016
 
הודעות: 3
הצטרף: 10 ינואר 2017, 15:38

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי יהודי 016 » 12 ינואר 2017, 17:55

אם אהבתם אתם יכולים להירשם לערוץ שלנו זה מאד יעזור לנו ובנוסף אנחנו מעלים עוד דברים אתם יכולים להיכנס ולראות

ותודה רבה לכל הצופים!!!!
יהודי 016
 
הודעות: 3
הצטרף: 10 ינואר 2017, 15:38

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי ELIHU » 12 ינואר 2017, 18:34

אכן צודק הרב כוכב, שתרין פשטין מנוגנות - שלא כדין - בצורה 'כפולה',
וגם באנגליה אבי מורי ז"ל הסביר לי יפה שלא נכון עושים המקומיים.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 191
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי אליהו » 31 ינואר 2017, 23:35

בכלל כמדומה חסרה הבחנה בין פשטא לקדמא
הספרדים קוראים את הטעמים לפי הסדר שופר מהופך קדמא שופר הולך זקף קטון
וברור שזו פשטא.
לא ידעתי שהרב מאזוז מתריע על כך.
אפשר לציין שלפעמים בכתבי היד במלים מובנות מאליהן מוותרים על הסימון הכפול למשל במלה נח
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 300
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי סנה » 26 פברואר 2017, 01:37

שלום רב!
מניין לכם שאין לשנות נגינת תרי פשטין מנגינת חד פשטא?
הרי בעלי המסורה הקפידו להבחין ביניהם ע"י הכפלת פשטא, מה שלא עשו בסגול וזרקא ותילשא.

אם אין הבדל בנגינה, למה שינו בפשטא?
תודה!
סנה
 
הודעות: 2
הצטרף: 26 פברואר 2017, 00:20

Re: קריאת התורה בטעמים טוניסאים

הודעהעל ידי סנה » 26 פברואר 2017, 12:52

שלום!
מניין לכבודכם הביטחון שאין הבדל בין ניגון פשטא לתרי פשטין?
הרי הנקדנים מקפידים להבחין ביניהם באמצעות הכפלת הפשטא, מה שלא נהגו בזרקא סגול ותלשא.
אם היה אותו הניגון היו מסמנים פשטא אחד.
(כנראה "נח" נחשב מלרע לעניין הזה)
תודה לכם.
סנה
 
הודעות: 2
הצטרף: 26 פברואר 2017, 00:20


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron
האתר נבנה ע"י WP-Killer בניית אתרי וורדפרס וניהול תוכן