עמוד 1 מתוך 1

העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 17 מרץ 2017, 00:46
על ידי שחל
הֶֽעָשִׁ֣יר לֹֽא־יַרְבֶּ֗ה וְהַדַּל֙ לֹ֣א יַמְעִ֔יט, מִֽמַּחֲצִ֖ית הַשָּׁ֑קֶל

מִֽמַּחֲצִ֖ית - מ' זו נמשכת גם ל"לא ירבה"?

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 17 מרץ 2017, 08:33
על ידי כוכב-דוד
נכון, יפה. אך לא לגמרי הכרחי, בהתחשב בנטיה שהחלק הראשון יגדל מהשני.

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 18 מרץ 2017, 22:36
על ידי ELIHU
כן הכרחי!
נראה אם תצליח להביא פסוק המוכיח אחרת.

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 19 מרץ 2017, 12:53
על ידי כוכב-דוד
דוגמות רבות יש לכך שחלוקת הטעמים לפעמים מוטית מהמשמעות לצורך הגדלת החלק הראשון של הפסוק. הובאו גם בברויאר וגם בדיונינו הרבים, כגון כאן: viewtopic.php?f=10&t=439&p=1159&hilit=%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7+%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F#p1159

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 19 מרץ 2017, 23:03
על ידי ELIHU
מענין שלא רק אני אינני מסכים. גם אליהו חלק על דבריך בשרשור שהבאת כעת.

יש הבדל בין הפסוק 'כרתי אתך ברית' ובין הפסוק הנדון לעיל.
הרי 'ממחצית השקל' הוא משלים רגיל, מוסב על כל הקטע.
אבל 'ואת ישראל' מוסב רק על 'כרתי'. לכן היה ראוי להיות מחובר אל הקטע האחרון. ולא כמו שמצאנו
שהוא נראה מוסב על כל הקטע.

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 22 מרץ 2017, 01:11
על ידי שחל
אך האם זו דרך הדיבור "לא ירבה מן"?
בסגנון זמננו בהשפעת לשונות או"ה היו אומרים "לא ירבה... ימעיט על/מן". איך הוא דרך כתבי הקודש בכהאי גוונא?

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 22 מרץ 2017, 09:10
על ידי כוכב-דוד
שמות יב, ד: וְאִם יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיוֹת מִשֶּׂה.
משלי יג, יא: הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט.
מלכים א יב, כח: רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלִַם.
יחזקאל מד, ו: רַב לָכֶם מִכָּל תּוֹעֲבוֹתֵיכֶם.

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 23 מרץ 2017, 06:01
על ידי שחל
לכאורה "רב" אלה הם ענין אחר.
התכוונתי לכגון מ"ש "לא תוסיפו על הדבר". ואולי פעל רבה אינו נוהג כן.

Re: העשיר לא-ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל

הודעהפורסם: 24 מרץ 2017, 00:44
על ידי כוכב-דוד
שמתי לב שיש הבדל מה. אבל לכאורה לא מצאנו חילוק תחבירי בֵּין רַב לִמְעָט, ובין רב לרב.