בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]
על ידי שחל » 22 מרץ 2017, 01:13
לד,לא וַיִּקְרָ֤א אֲלֵהֶם֙ מֹשֶׁ֔ה וַיָּשֻׁ֧בוּ אֵלָ֛יו אַֽהֲרֹ֥ן וְכָל־הַנְּשִׂאִ֖ים בָּֽעֵדָ֑ה
אם פירושו "וכל נשיאי העדה" למה אין הטעמים:
וישובו אליו || אהרן | וכל-הנשיאים בעדה
?
-
שחל
-
- הודעות: 115
- הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24
על ידי כוכב-דוד » 22 מרץ 2017, 09:16
גם אהרן בכלל הנשיאים בעדה.
במדבר יז, יז-יח:
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת אִישׁ אֶת שְׁמוֹ תִּכְתֹּב עַל מַטֵּהוּ: וְאֵת שֵׁם אַהֲרֹן תִּכְתֹּב עַל מַטֵּה לֵוִי כִּי מַטֶּה אֶחָד לְרֹאשׁ בֵּית אֲבוֹתָם:
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
-

כוכב-דוד
-
- הודעות: 834
- הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
- מיקום: ירושלים
על ידי א.י. » 22 מרץ 2017, 11:44
נכון שגם אהרן בכלל הנשיאים, אבל מוזר שהמילה 'בעדה' סובבת על אהרן. 'הנשיאים בעדה' מובן, כמו 'ונשיא בעמך' שפי' הרמב"ן 'הנישא על העם', אבל 'אהרן בעדה' מאי משמע?
-
א.י.
-
- הודעות: 32
- הצטרף: 16 פברואר 2015, 14:21
על ידי ELIHU » 22 מרץ 2017, 22:06
אכן שחל הביא את דבריו בפורום, ומצאתי כי כללתי אותם בגרסת זוטות השני, כמו שהם למעלה עם תוספת:
- קבצים מצורפים
-

- לכידה.JPG (41.2 KiB) נצפה 2064 פעמים
-

ELIHU
-
- הודעות: 221
- הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
- מיקום: סעד
-
על ידי שחל » 23 מרץ 2017, 05:58
ייש"כ. שכחתי
-
שחל
-
- הודעות: 115
- הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24
חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 2 אורחים