תדירות טעמי המקרא

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

תדירות טעמי המקרא

הודעהעל ידי yuvall » 29 אוגוסט 2017, 23:06

שלום לכולם,

האם נעשתה בדיקה כמותית בנוגע לתדירות טעמי המקרא, הן כיחידים והן בשילוביהם השונים בחמשת החומשים בכלל או אפילו לכל פרשה ופרשה בפרט?
יובל
yuvall
 
הודעות: 31
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: תדירות טעמי המקרא

הודעהעל ידי ELIHU » 31 אוגוסט 2017, 16:22

ראה אתר של
Noah Liebman
ממש בכיוון שלך.
הנה גם דואל שלו:
[email protected]
בהצלחה
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 191
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: תדירות טעמי המקרא

הודעהעל ידי yuvall » 03 ספטמבר 2017, 13:00

אכן אפשר לומר שזה בדיוק מה שחיפשתי, יש לו אפליקציה מצויינת שעונה בדיוק על הצורך הזה:

https://quantifiedcantillation.nl/

באפליקציה ניתן ללחוץ על טעם מסויים ולראות מה התדירות שהוא יבוא לפני טעם אחר וכן הלאה.
אבל מצאתי משהו מוזר - כאשר אני לוחץ על הטעם "מונח", ברשימת התדירויות של הטעמים שיבואו אחריו הטעם "קדמא" הוא בעל התדירות הנמוכה ביותר לפי האפליקציה (פסוק אחד בכל חמשת החומשים). בדקתי את הפסוק (בראשית כח ט) ואכן מדובר שם על "מונח לגרמיה" שבאמת זו הפעם היחידה שהוא מופיע לפני "קדמא ואזלא". אבל עדיין, מה עם כל המונחים שמופיעים לפני הטעם קדמא? מעניין לדעת כיצד הם נשמטו מהחישוב.

*עריכה*
כנראה שאני טועה ובעל האפליקציה צודק! משום מה הייתי משוכנע שקיים שילוב של "מונח קדמא מהפך פשטא.." אבל נראה שטעות בידי.

תודה רבה אליהוא!
יובל

נ.ב. עברתי על קובץ האקסל שהוא הכין בו אכן יש רשימה כמותית של מספר הפעמים שכל טעם מופיע בכל פסוק בתורה. הקובץ לא חף מטעויות, סוף פסוק למשל מופיע פחות פעמים ממספר הפסוקים הכולל שבחמשת החומשים, מה שכמובן לא יכול להיות. בדקתי את מסמכי הXML של הפסוקים והטעמים עליהם הוא ביצע את עבודתו ואכן מחלק קטן מהפסוקים נשמטו הנקודותיים המציינים סוף פסוק, וכן לפי הקובץ הטעם "צינורית" מופיע 10 פעמים במקום הטעם "זרקא". אז אמנם זה לא מושלם אבל בהסתכלות של אלפי פסוקים אפשר לומר שהאחוזים די מדוייקים.
yuvall
 
הודעות: 31
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03

Re: תדירות טעמי המקרא

הודעהעל ידי ELIHU » 05 ספטמבר 2017, 10:48

אין מונח [רגיל] לפני קדמא.
על מה אתה מדבר?
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 191
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: תדירות טעמי המקרא

הודעהעל ידי yuvall » 13 ספטמבר 2017, 23:16

הבט בעריכה שעשיתי, משום מה חשבתי שקיים כזה שילוב.
yuvall
 
הודעות: 31
הצטרף: 20 ספטמבר 2013, 00:03


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron
האתר נבנה ע"י WP-Killer בניית אתרי וורדפרס וניהול תוכן