שינוי בניקוד ברביע

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

שינוי בניקוד ברביע

הודעהעל ידי ELIHU » 27 ינואר 2018, 20:59

רשב"ם אומר על "אֵפו" [שמות טז]: אֱפו היה לו לומר בחטף פתח קטן כמו מן אכל "אֱכֹל", מן אמר "אֱמֹר", מן אפה "אֱפֵה לשון ציווי, אלא בשביל שאינו מחובר לאחוריו אלא מנוגן ברביע שהוא מניגוני המלכים לכן ננקד בצירי. ולא מצאתי דוגמתו אלא הֵבוּ, אהבו הבו קלון מגיניה בתרי עשר [הושע ד].

מה דעתכם?
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 206
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: שינוי בניקוד ברביע

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 28 ינואר 2018, 00:31

יש גם ביהושע ב, טז: וַתֹּ֤אמֶר לָהֶם֙ הָהָ֣רָה לֵּ֔כוּ פֶּֽן־יִפְגְּע֥וּ בָכֶ֖ם הָרֹֽדְפִ֑ים. אמנם בצורת הפסק ובמלעיל, אבל מראה שיכול להתרחב, וההתרחבות היא לצירה.
וכן בישעיהו פרק מט, ט לֵאמֹ֤ר לַֽאֲסוּרִים֙ צֵ֔אוּ.
בירמיהו יג, יח אֱמֹ֥ר לַמֶּ֛לֶךְ וְלַגְּבִירָ֖ה הַשְׁפִּ֣ילוּ שֵׁ֑בוּ.
ועוד על זה הדרך.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 736
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים

Re: שינוי בניקוד ברביע

הודעהעל ידי שחל » 31 ינואר 2018, 04:37

השרשים שהביא הרב דוד הם מנחי פ"י. אולי אין ראיה לנחי ל"ה.
שחל
 
הודעות: 111
הצטרף: 17 אפריל 2013, 22:24

Re: שינוי בניקוד ברביע

הודעהעל ידי אליהו » 25 פברואר 2018, 16:34

כללית גם מפסיקים קטנים מביאים לניקוד של הפסק לפעמים
ולא כ"כ משנה גזרה ושורש
תֵּ֣ן לְ֭חָכָם וְיֶחְכַּם־ע֑וֹד
אליהו
 
הודעות: 311
הצטרף: 15 אפריל 2013, 11:55


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 6 אורחים