אז איתם

בספרי התורה הכתובים על קלף ומשמשים בבית הכנסת לא מופיעים סימני פיסוק ואף לא חלוקה לפסוקים (למעט ספרי התורה של העדה התימנית בהם מופיעים סימונים לסוף פסוק, אתנח וזרקא, בעזרת חריטה על גבי הקלף). המסורת העברית העבירה בעל-פה את סימני ההפסקות, ודבר זה הוביל לעתים לשינויי גרסאות, שבאו לידי ביטוי במחלוקת בגמרא קידושין ל,א ובנדרים לח,א אודות חלוקת הפסוק "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם־בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת־דִּבְרֵי הָעָם אֶל־יְהוָה" (שמות יט,ט) לשלושה חלקים. כך החל תהליך מסירת הניקוד והטעמים, המהווים סימני פיסוק, בהעברת המסורה. [מתוך ויקיפדיה]

אז איתם

הודעהעל ידי ELIHU » 27 ינואר 2018, 21:09

במזמור יט שאומרים כל שבת, [ולכן אתם מכירים ובקיאים בו כשבילי עירכם, נכון?] יש בכמה כת"י טעם מפסיק [דחי] בתיבה "בי" לפני "אז איתם". אך ברויאר הכריע על פי כת"י אחרים ומנחת ש"י שיש שם משרת [מונח].
לכן יש לקרוא [וודאי ככה אתם קוראים כל שבת]: אל-ימשלו-בי אז . . . .איתם.

אודה, ולא אבוש, כי הלכתי בעקבות כל המפרשים שמצאתי, והנחתי רווח אחרי "בי" ולא אחרי "אז".
כלומר נגד הכרעת ברויאר. [ואני מצטער שלא הספקתי לשאול אותו איך הוא מפרש את הפסוק.]
האם יש מכם שיודע לפרש את הפסוק על פי הטעמים? כלומר הפסק אחרי "אז"? כמבון בלי דוחק.
סמל אישי של המשתמש
ELIHU
 
הודעות: 212
הצטרף: 15 אפריל 2013, 10:53
מיקום: סעד

Re: אז איתם

הודעהעל ידי כוכב-דוד » 28 ינואר 2018, 00:37

איתם פירושו אהיה תמים.
המילה אז יכולה להתיחס הן אֶל אַל ימשלו בי, והן אֶל אהיה תמים.
הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי, כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם (תהלים כה, ה).
סמל אישי של המשתמש
כוכב-דוד
 
הודעות: 760
הצטרף: 07 אפריל 2013, 00:29
מיקום: ירושלים


חזור אל טעמי המקרא ודקדוקי קריאה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד